En månad i Moskva...

2kommentarer

Älskade mitt Moskva... Nu är jag här! Och idag har 
jag gratulerat min älskade far, pappsen Sven som firar stort :-)
jubileum! Och även gratulerat min finaste svärmor Zoja som
fyller år på samma dag. Jag önskar dem båda lycka och
hälsa och Käärlek i livet! 


Själv sitter jag på Starbucks och ska äta lite mycket
sen frukost...
Tidig morgon... Vi skjutsade barnen till
skolan och dagis...det känns som att komma hem,
vi bodde här för två år sedan. Yngsta min lilla första dagen
själv på dagis... Hon känner sig trygg med fröknarna och
även att ha brorsorna sina i samma byggnad. Hon skulle
få gå och krama om dem om hon skulle bli ledsen...
Men jag tror det ska gå bra! Mina älsklingar! 

MGU - Moskvas Stats Universitet...Pampigt värre! :-) Vi passerar byggnaden när vi åker till skolan. Här i närheten av Universitetsområdet växte min Gena upp...känns verkligen som mina hemtrakter också...här har jag varit och bott med Gena under mycket av 90-talet och även för två år sedan bodde vi i närheten, när vi bodde nästan tre år i Moskva med barnen på vårt Ulitsa Kosygina  :-) Happy days! :-) Och nu är vi tebaks...men en bit bort...vi bor i ett bostadsområde med mycket skog och promenadstråk...floden nära. Men grönt hade vi där vi bodde senast också...en park runtom oss och floden bakom... 


Sitter med egen medtagen frukost, mina ( efter lämning
var jag på en klinik och lämnade blodprov)
skrädbrödsmjölhårdbrödmackor ( pust blev långt ord )
och René Voltaires mandelsmör på dem med gurka emellan.

Med mig mig har jag också grönsaker. Och så skall jag också
köpa te ! Köpte en termos och koppar klarar ju mig inte utan
min termos...! 


Fotbollsmatch och turnering pågår ständigt mellan svenskarna/skandinavierna och italienarna i barnens skola (det finns fyra skolor i samma byggnad). Mina killar älskar det! ...men nu börjar det ju bli lite kallt såklart...


Nej nu dags att äta... Och var sitter jag...
Starbucks Såklart!!!! 
 Men fick skrivklåda..
haft i flera dgr men intehaft interrnet hemma,
det slutade fungera hemma efter bara några dagar. 

Nej nu dags äta sedan några ärenden innan
hämtning på dagis. 



Här igen...det är sent... Fick aldrig i väg mitt inlägg
som nog var för ca tre veckor sedan och som jag
skrev på min mobil.
Tiden har sprungit i väg...Det
har varit mycket att fixa i hemmet...vi kom ju
till ett i princip tomt hem...så har fått ägna en hel del
tid till ikea..vilket är tidsansträngande...Och jag har
fått Enormt Stor hjäp av snälla Charlotte; En god vän
som är på återbesök med sin son här i Moskva under
tre veckor...våra söner är bästa vänner sedan vår tid här innan.
Så det har varit många skratt :-) och bärande av
påsar tillsammans :-) The bag ladys som vi kallat oss :-)

Här i mitten "town houset" bor vi... en bit från Moskva...omgiven av härligt doftande skog! 
 
 
Egentligen hade jag tänkt skriva ett längre inlägg nu i kväll...om natta... redan hunnit sova två omgångar här på kvällen...tiden blir omvänd för mig. Gena kom hem sent och äldsta sonen är vaken...och han satte på en av våra, min och Genas favoritfilmer; The Party! Med Peter Sellers...Ja vi älskar alla hans Rosa Pantern...även vår äldsta son. Ja vi ser väl kanske halva filmen och sedan sängen. Nu höstlov...så tiderna blir lite konstiga. De yngre sover...
 
Moscow City...här finns också ett stort shopping center sägs det...och det är känt i vår skola för att ha ett ställe med Moskvas godaste glass...får hitta dit med barnen någon dag :-)
 
 
Att flytta hit har gjort att jag känner att jag är med mina älskade barn mer...och jag ser min Gena mer...äve n om han jobbar sent...så ses vi i alla fall varje dag :-) ! Men det är inte lätt att flytta ändå. Trivs bra här. Men skall inte ljuga och säga att jag inte saknar er alla där hemma... mina vänner och hemmet. Barnen, speciellt pojkarna saknar sina kompisar en hel del.... men vi valde att det är viktigare att vara tillsammans! Och det är det känner jag! Hur som helst så har allt detta flyttande och packande både veckor innan vi åkte och här...en period av kanske sex veckor...gjort att pojkarna har börjat spela på dator och FiFa osv... Enormt mycket i timmar känns det som...utom kontroll!!! Och det Gör mig VAnnsinng! Och det gjorde Mig till ARga mamman i dag! Så nu tog jag bort datorn och kontrollerna och... så fick de läsa i sina böcker två gånger i dag... Det finns andra saker på listan som de skall göra...vanliga naturliga saker... som att bädda sängen osv... Jag är väl född i fel sekel... men jag klarar inte av att dem spelar i fem - sju timmar per dag!!!! På en helg, det blir ju lätt så med kompisar...och sedan själva!!! Det går inte!!! Och jag märker att det är många barn som verkar göra det... Själv tycker jag att det går bra att spela...ja, för vi lever i den tiden, jag håller själv på med datorn, men till viss gräns!!! Just nu är det mycket Mind Craft och Fifa för dem...så det är bättre än våldssspel som jag inte vill ha innanför dörren... Men allt beror på...
 
 
Här var vi jag och en god vänninna Olga, min vän Sashas syster, på Café Pushkin...ett café/restaurang byggd i den stil som var under den period som Alexander Pushkin levde. Har även hunnit äta där med Charlotte. Ett av mina favoritställen. 
 
 
Nu avslutar vi kvällen jag och mina killar, Gena och vår äldsta med Skratt :-).... Peter Sellers var ett geni som skådespelare! :-) 
 
Vill tacka för de fina kommentarer jag fått! 
 
 
Kärlek <3 
 
 
Jessika


 
 


Åter i Moskva efter två år...,

2 kommentarer

Natasha

30 Oct 2012 23:07

Alltid lika roligt att läsa din blogg! <3

Ta hand om dig och alla andra!

Kram!

innakarin

31 Oct 2012 10:26

Hej Jess, jag läst en del av det du skrivit och absolut inte allt. Du skriver ju ganska mycket....hehe. Jag vill säga att du är så HIMLA fin på kortet där du sitter på caféet, med en skön kofta på dej. Du är så fin. Kram och <3 till dej och de dina

Kommentera

Publiceras ej