Grrrr! ...och Älskar böcker!

2kommentarer

God is good all the time and when it appear He´s not,
it is because He is great.




God senmiddag på er! Har min middag i sängen här...ngt nytt för mig, nja. inte så vanligt i alla fall :-)

Hoppas ni har det bra alla därute på vår kära planet :-)!

I morse så hade vi båda sovmorgon, jag och Sasha...och i dag var det Sashas tur att vara lite krasslig... så han har vilat ganska mycket i dag, och det är ju bra när man är sjuk. Jag vaknade senare än vanligt men gjorde min meditation, men hade svårt att koncentrera mig ordentligt eftersom jag fick så många kreativa ideér under meditationen. Så jag fick föra mig tillbaka till meditationen gång på gång. Ja, det är inget ovanligt att tankarna far...men denna gång så kände jag en sådan enorm glädje och lycka i hela mig själv över den kreativa vågen som översköljde mig. Så meditationen tog en lång tid. Under frukost, som blev ovanligt sen, ja allting blev ovanligt sent idag så satt jag med anteckningsblock och ritade och skrev samtidigt...ja så frukosten tog den tid den tog... Sedan några samtal med kära Sverige innan det bler för sent.
Sen frukostdags...gomorron! Kreativ och glad...innan arga lejoninnan tog överhanden...grrr!





Och jag ville så gärna dela med mig av mina kreativa ideér till en av mina goda vänner...och den vännen, som jag älskar, hade inte riktigt tid att lyssna just då, fullt upp med annat, och då sa jag ngt och så var det hela igång från min sida i alla fall... jag tänder som en tändsticka nu, ibland för småsaker, av och till i alla fall (så går det när jag låser in mig i en låda delvis mer än halva mitt liv, och nu plötsligt på kort tid skall allt ut, ja människor runt omkring får stå ut med en del...men jag ber; ha tålamod ibland i alla fall snälla) ... och ja på en sekund så var mitt glada kreativa humör borta, och jag tappade lusten till allt...och jag började reagera osv och suck suck!..., och tillslut så la jag bara på luren, gick fysiskt inte att prata mer... (inget jag är stolt över, förlåt!) och sedan somnade jag på en gång och sov i över två timmar.... Så kan det gå i livet... Vaknade försenad till mina tabletter, så tog dem och sov lite mera och sedan gick jag på vårt kära Flora & Muse och åt lite lunch, och sedan vidare till Barnes & Nobles för att vandra runt bland böcker, älskar böcker... och jag hittade Tyvärr, kanske jag skall säga två böcker
Här på hyllan stod Dostoevskys Bröderna Karamazov, det blev mittenupplagan, som enligt Sasha har bästa översättningen... men stod och jämförde lite själv faktiskt. Den med röda omslaget är en modernare översättning som sägs vara väldigt bra också.


Mmmmm....ser så fram emot att läsa denna...mmmm! Skall sätta mig i meditationsrummet med en termos med favorit teet, och läsa och drömma mig bort...:-)



Jag har känt att jag måste läsa delar ur Bröderna Karamazov, om Fader Zosima, som jag berättade om i tidigare inlägg, för er som kanske inte läst boken ( han är en vis helig man ), jag kände att jag behövde hans visdomsord just i dag. Och trodde sedan när jag valt boken, att jag var klar för att gå och dricka mitt sedvanliga gröna te...ja vad händer, då går jag föbi en bok som heter...The Pemberley Chronicles. Och det visar sig vara en författarinna, Rebecca Ann Collins, som har skrivit fortsättning av Jane Austens Pride And Prejudice. Och jag kände mig så dragen till boken, ja hela serien, tror det är ca tio delar...men jag köpte del ett. Och så vackert omslag. Någon har skrivit i sin recension om boken; "A lovely complementary novel...Austen would surely give her smile of approval." Och för mig som ääälskar Jane Austen och speciellt Pride and Prejudice så var det helt enkelt ett måste! Får beställa de andra på Amazon framöver...:-) älskar att ha just den här boken och hela den här serien att se fram emot! Min underbara vän A, vad tror du om den serien? I will keep you posted :-)
Ett event där småflickor deltog, och alla gick och bar på en liten docka ? pågick i bokhandeln...fullt med mammor med sina flickor...



...Men där står det ju på väggen...American girl Model Search, det var ju det jag trodde,...vad det nu har i en bokhandel att göra? Undrar i alla fall jag. För några dagar sedan såg jag att de hade uppställt två dockor bokhandeln och jag tyckte att de var fina, (tänkte såklart på min lilla tjej hemma) och jag frågade en kvinna i informationsavdelningen, där dockorna stod, om de sålde dockorna...och hon berättade att det gjorde de inte, utan det var del av en "girl model tävling"...och då sa jag med ett leende (på skämt såklart), jaha men då är väl jag för gammal att delta? Och hon svarade mycket allvarligt till mig; ja du är för gammal...:-) antingen ingen humor den dagen, eller just not in the mood...:-)



Sedan blev det lite te och min ständiga companion, Jane Austen...




... När jag var liten så hade vi inte så mycket böcker hemma, en del såklart, och jag fick vara med i bokklubb vid kanske två tillfällen. Tack mamma, mitt tjat och gnat gav resultat! :-) Men jag jag älskade vårt lilla bibliotek i byn, som tyvärr inte finns kvar i dag...bokbuss som gäller i dag, bra det i alla fall. Men just att kunna slinka in på bibblan på väg hem från skolan och att sitta där, ja ibland i timmar och läsa, lyssna på inlästa sagor och berättelser, fnittra med kompisar, bästisen Anna och andra, läsa Asterix och Obelix, som jag också älskade, förutom riktiga tjocka böcker...Och vanligtvis så hade jag med mig en sådär sju till åtta böcker, och några Asterix och Obelix såklart:-) hemsläpandes...typiskt mig, ja ja! Älskar ni inte lukten av böcker? Jag har alltid älskat att öppna en bok och bara lukta på den, minns just bibliotekböckernas lukt...den var speciell. Visst är den?
Nu "slutfilosoferande"s för i kväll, om vi nu kan kalla det för filosoferande, men en medicin återstår för kvällen...så uppe en stund till...men skall bläddra lite i Bröderna Karamazov och försöka hitta Starets/Fader Zosimas visdomsord...så det lär nog komma några citat därifrån framöver :-) Näring för själen behövs...och sedan lite dvdtajm. Skratt och drömma sig bort
Sen kvällsmiddag...här i sängen och vid min dator, som jag inte har döpt än, inte hittat lämpligt namn för henne ännu...hmmm:-)



Godnatt fina vänner mina! Sköt om er alla!


Jessika




- Oprah for Nobel Peace Price -

2 kommentarer

Broder Dennis

11 Sep 2011 11:15

Hej Jessika,

Jag har spelat in Bröderna Karamazov som SVT Axess kanalen har visat, du skall få en kopia när du kommer hem, Luda har sett alla avsnitten.

Det är åtta avsnitt på c:a 50 min vardera.

Anna

13 Sep 2011 00:56

Kära vännen,

Det är normalt att visa och känna känslor - inte bara glada känslor. Ibland blir man irriterad och måste få visa det också - sedan kan man ju ta ett till snack med den berörda personer om man själv tog i lite för hårt.

Jag håller med - älskar böcker! Det är det bästa med att pendla en bit till jobbet, att hinna läsa varje morgon och kväll. Jag har just nu köpförbud på böcker - först ska jag läsa alla olästa böcker i mitt "bibliotek".

Härligt att du hittar en massa favoritböcker! Som gör dig glad!

Stor kram

Anna



PS. Har du sett "Downtown Abby" (tvserie i engelsk anda, lite Jane Austen över det hela). Ny säsong börjar på söndag i Sverige.

Kommentera

Publiceras ej