BASTA!...mys på stan...rysk pelemeni...

0kommentarer

Vad rätt du tänkt, vad du i kärlek vill,
vad skönt du drömt, kan ej av tiden härjas, det är en skörd
som undan honom bärgas,
ty den hör evigheten till.
Gå fram du mänsklighet! var glad, var tröst,
ty du bär evigheten i ditt bröst.


- Viktor Rydberg -
Vårt älskade lilla bibliotek uppe i norr som numer är bibliotek/lekrum, och kanske mer lekrum just nu :-) Utsikten är dock underbar från detta lilla rum, vackra vackra vyer!



Kväll här...i vår del av Stockholm. Vår lilltjej har ruskat i mig för elfte gången och undrat när pappa kommer, hon har också på ryska Karlsson på taket, tecknade filmen som hon älskar, i lilla tvrummet här intill...och hon har sett den tusen gånger denna eftermiddag känns det som...i alla fall om man sover som jag... själv älskar jag den filmen också, den är sååå himla rolig...ryssar de har verkligen en sådan känsla för vem Karlsson är, och skådespelarna som gjort rösterna till Karlsson och fröken Bock är enorma skådespelare i Ryssland, den är så rolig, och gjord med glimten i ögat, just som vår älskade Astrid Lindgren.:-)...Gena min kommer hem från Moskva i kväll, känns så härligt. Vår lilltjej frågade mig älsklingen vår; mamma är du kär i pappa? Ja, det är klart jag är, svarade jag, Men då måste du ha en klänning när han kommer hem, svarade hon då bestämt. Varav jag nu har dragit fram olika alternativ som nu ligger utspridda här på sängen...hmmm...ja inte så lätt...och nu somnade jag och har haft så svårt att stiga upp, därav dotterns ruskande i mig, har varit med äldsta sonen på stan, ja jag följde honom på bio, där han träffade en vän, och själv satt jag på café mittemot med min kära bästis Anna, som det råkade passa att träffa mig. Det kändes så roligt att kunna följa med min älskling till stan, möta hans väns föräldrar och invänta sedan min fina son, ja som en normal förälder...
Två bästisar :-)
Fina Anna!


...och sedan hade jag och Anna det himla mysigt och trevligt...jag drickandes mitt gröna te och ätandes mitt gröna äpple och lite gojis..gojibär. Sedan "tvingade" min son mig att gå och köpa nya converse skor till honom, för det gick ju inte bara att gå till skolan imorgon med de skor han har, han råkade ju glömma sina gamla converse uppe i norr, ja ja, men vi hittade en butik nära, och där fick jag också köpt i hälsokost intill mer påfyllning av gojibär, som förresten av någon anledning på speciellt vissa ställen måste kosta skortan...hmmm! Nu måste jag skynda mig att välja klänning eller kjol som ligger framslängda här på sängen...ja vad skall man göra...eller så går jag som jag brukar, får se? :-) Måste höja värmen här i huset...helst vill jag bara fortsätta gå i min varma tröja, invirad i min ryska ullsjal och i mina ulltofflor, ja det låter som ett alternativ:-). Klänning kanske får bli imorgon...och har ju mest sommarklänningar, ser jag...eller någon gammal klänning som är femton år gammal som jag har haft på någon fest någongång...och har jag ens svarta strumpbyxor, och var ligger de ens? :-)...ja vilken ordning har jag??? Ni hör! :-) Susanne var är du??? :-) Kom och fortsätt fengshuia...ja det skall vi ju göra...eller du mest, med mig med på ett hörn såklart... Kraamis!


Nu är det dans och liv i stugan för nu har pappa Gena kommit hem :-)! Och mamma/Baba Zoja har lagat kyckling pelemeni...nu önskar jag att jag kunde äta vetemjöl...för de är sååååå himla goda! Ni som vet ni vet!:-) Älskar dem!



Dukat bord! God rysk mat serveras när pappa Gena kommer hem.


Rysk jätte god pelemeni mmm...och vinagraite sallad, också mums...men för mig en annan gång!
Men salladen åt jag med olja och utan salt i så det var himla gott ändå! Tack kära mamma Zoja och pappa Jura!


Gonatt för denna gång...imorgon väntar meditation och promenad och sätta fart på mig själv, med skrivandet och livet :-)


Gokväll igen!

Har suttit vid datorn ganska mycket i dag och försökt få i väg en del mejl...som legat och velat komma iväg, jag är ganska långsam som sagt ibland, men nu vill jag börja få fart på mig mera. Jag har också insett att man kan gå in i sina gamla blogginlägg och ändra efteråt, voila! Det var en uppenbarelse för mig, så det har jag gjort, ja det blev bara en del småändringar från senaste inlägget som jag i kroppen inte känner mig nöjd med helt och hållet...ja ja, men för mycket annat nu för att ta tag i det ordentligt. Kanske sedan.

I kväll är pappa Gena hemma och bygger soldater med våra älsklingar, killarna (ja, vår mellankille kom hem från fotbollsträning för en stund sedan) och vår älskade tjej har tittat lite på sin ryske Karlsson på taket, jag satt med henne en stund, men sedan ville hon sitta ifred en stund :-) sa hon, ja så då fick hon det lilla gumsan min.


Pappa Gena har köpt nya soldater till pojkarna som de lekte med på golvet i går.. idag leks det med pappa och soldaterna på bordet...dock utan sand denna gång, tack å lov :-)



Lovade att lägga in båda pojkarnas soldatuppställningar i bloggen, så då gör jag det så gärna :-)

Tänkte att jag skulle skriva ett kort inlägg för en gångs skull. Det är dags också att börja med läggning av först vår prinsessa. Klockan tickar i väg. Hon la sig sent i går, men bestämde sig ändå för att vara uppe tidigare än tuppen tror jag, strax före fem...så då har jag inte sovit så mycket sedan dess...eller nu ljuger jag, jag sov två eller tre timmar på förmiddagen, var tvungen att ta igen lite sömn...behöver det, order från läkare :-). Och det kändes välbehövligt! Gick med vår sjuåring till skolan i dag efter meditationen, så skönt, känner mig så glad nu när jag kan börja göra det. Och här i veckan skall jag också försöka hämta lilltjejen från dagis. Känns viktigt. Annars visst är det ett heltidsarbete att hålla reda på alla mejl och information som skickas från skolorna HELA TIDEN!!! Jag har varit dålig på det...har haft nog med att hålla reda på mig själv...så nu försöker jag så gott det går...men pappersvarianten, en lapp hem känns mycket enklare för mig på något vis, eller vad säger ni?
Vacker höstpromenad hem efter att ha lämnat vår sjuåring på skolan.

Sedan måste jag i väg på olika, ja alla barnens, utvecklingssamtal, ett som har skjutits upp flera gånger, varit bortrest och jag har inte tagit tag i det...och ja, är lite nervös inför dem om jag skall vara ärlig...något som för mig tidigare inte var ett problem alls i livet...men åtminstone är jag mindre nervös nu än jag skulle varit för ett halvår sedan. Oändligt Tacksam för det!


Ja nu har jag lagt lillan vår...som redan växer och blir så stor hon också älsklingen vår. Och jag trodde det skulle bli en tidig kväll med våra andra älsklingar, pojkarna...men jahapp då är det fotbollsgala ikväll...suck! Och det måste de ju baaara se på...annars blir det ramaskri! Undrar vilka gener de har ärvt...är det min familjs måntro...he he! Kan det vara käre morfar och morbror här de brås på...och ja farfar i och för sig också...han tycker också om idrott en hel del. Själv blev av vaccinerad mot idrott i min barndom och ungdom:-) Både jag och Gena är nog helt idrottsimmuna, ha ha! Gena blev slagen, älskade lilla vän och hemska tider av vissa av sina idrottslärare, det var hårt i Sovjet...och jag skulle visa mig bäst hela tiden i barndomen, hade hårda krav på mig själv, även om jag inte var intresserad av sport nästan alls, ja fotboll var roligt i skolan... Hur som helst vår immunitet kommer väl inte att sitta i när vi står och hejar på våra barn när de spelar fotboll, såklart! :-) Ja, så nu sitter älsklingarna där nere i soffan med varsinn kopp varm choklad, och ostmackor, den traditionen har jag åtminstone fört vidare, he he! :-)



Lite vackra blommor för Er alla! Kraaam!


Här är en mamma som skall lägga sig tidigt i alla fall...hmmm...ja enligt planen, skall upp imorgon och meditera, även om Sasha är borta några dagar, jag håller på disciplinen...och promenad skall det bli och skrivande. Och några andra inplanerade saker i veckan. BASTA!



Godnatt kära fina vänner därute!



Kramisar


Jessika



If You Only Say One Prayer - Say Thank You!






Kommentera

Publiceras ej