I am a Christian, a Hindu, a Muslim, and a Jew - Gandhi

1kommentarer

`I am a Christian, a Hindu, a Muslim, and a Jew'
- Gandhi -



Tack Tack Tack Gandhi! Jag känner i mitt hjärta likaså, som jag även skrev på facebook idag; Jag är Kristen, Hindu, Muslim, Judinna, Buddhist, Kvantfyskiker.... och allt annat. Gud transcenderar ALLT! Det är bara vi människor som begränsar Gud i en liten låda, oj, det här med att begränsa i en låda/box känns bekant... hmmm?, (lilla jessika som begränsar sig, stänger in sig i en liten låda, rädd att komma ut), ni som följt min blogg lite känner nog igen det... :-).  Den Sanna Religionen... som finns i alla religioner, handlar om att förena människor. Vi är alla Ett. Och det förstod Gandhi. Det har alla de Stora förstått, mer än förstått, de har erfarit det, och därför liksom Jesus älskat allt och alla! Även; Religion, Vetenskap och Filosofi är också Ett, när det befinner sig på Högsta nivå! Så känner jag i mitt hjärta!
Det här med att förena och kunna se Gud i varje människa, även den som du just nu till och med inte står ut med... chefen, jobbig släkting...whoever... det är där vår prövning står i det dagliga livet. Och att inte fastna i gamla oförätter... älta, älta... tugga tugga det gamla, som jag själv känner att jag gjort, även till och med på denna blogg...
Förlåtelse och gå vidare, det låter väl enkelt! :-) Jag om någon vet att det är viktigt att erkänna sina känslor, att inte trycka ner dem och att acceptera det som är, som vår vän Tolle säger, men att kunna sedan gå vidare. Han skriver någonstans om... att förlåta i varje sekund... det är att leva i Nuet! (Det är definitivt inte en ordagrann citering) Ja, det är en livskonst! Min kära man Gena sa faktiskt något när vi diskuterade det här, som jag brukar tänka på, som han själv ibland använder sig av, älskade min, om han har svårt för en person; då ser han framför sig dem hur de var när de var kanske tre eller fem år gamla, ja han ser dem som små barn. Han ser det lilla vackra barnet i dem. Och då blir det lättare. Det hjälper faktiskt ibland för mig.


Så livet här är en skola, det är det våra vackra Höga lärare såsom Jesus, Buddha och andra försökte lära oss. Men vi gör så gott som vi kan eller hur. För det gäller att inte fastna i dömande av sig själv, det är också något som för oss längre bort från det Högre i oss Själva! Men vi har det alltid med oss, Det Högre, ALLTID! Och vi är alltid förlåtna! Alltid! Det är vi själva som är våra värsta domare! Och det är det som kan göra våra liv till nästan ett helvete, ursäkta uttrycket. Jag vet det av egen erfarenhet, jag har dömt mig själv så hårt för än det ena och än det andra, så nedtyngande det är att leva så, inte konstigt att man kan bli sjuk eller deprimerad osv, cellerna blir ledsna och mår inte bra av att leva så i en kropp. (Med det vill jag inte säga att alla som är sjuka är sjuka på grund av sådana orsaker, det är mer komplicerat än så, alla har sin historia absolut, medicinska osv)  Slutligen vill jag säga att jag från mitt hjärta känner att; Vi är förlåtna för allt! Allt! Steg för oss att nå förlåtelse av både oss själva och av andra är förståelse och medkänsla. När vi kan förstå och känna medkänsla i våra hjärtan för oss själva och andra, då kan vi komma närmare förlåtelse. Och när vi kan se att vi egentligen är av samma vackra "skrot och korn", att vi är alla gudomliga varelser, vi är alla ETT! Ja, som sagt var det är en Livskonst! Step by step! Och inte dömande av sig själv. Vi gör så gott vi kan eller hur! Varje dag är en ny dag av nya möjligheter. Ja, det var dagens filosoferande.... tänk vad vis jag blev idag:-) (Jag älskar att filosofera... ett drag jag nog har från min kära far... pappa min fortsätt filosofera, du är underbar och jag Älskar dig kom i håg det!, jag Älskar dig min underbara mamma också, som min älskade dotter sa, du har så snälla ögon mormor, jag det har du älskade min mamma! Jag älskar er båda mer än hela universum!)



Idag har det varit del ett av Oprah Winfreys tredagars "Grand Finale". De tre sista avsnitten efter 25 år av hennes show, det är stort. En stor show i hennes ära med många gäster, idag bl a Madonna, Tom Cruise, Katie Holmes, Beyonce och Tom Hanks som programledare verkar det som, och många så kallade vanliga tv-tittare som berättar hur showen på olika sätt förändrat och hjälpt dem i deras liv. Showen har förutom i Amerika även följts i 150 länder i världen. För mig är hon en stor förebild och har inspirerat mig i mitt andliga sökande, och på många andra sätt. Jag visar lite bilder från dagens show.
(Tom Hanks och Oprah)

(Oprah och Tom Cruise)


(Den stora publiken som kommit till den sista showen och som alla älskar Oprah)


Idag när jag gick och tränade tillsammans med Sasha, så duktig var jag idag, 10 poäng till mig eller hur:-), så lyssnade jag på min ipod, där jag har nedladdat väldigt mycket såklart från Oprahs sajt. Alla hennes samtal med Eckhart Tolle, men även från hennes radioshow, där det finns en hel del avsnitt som går att ladda ner från arkivet. Jag lyssnade på en intervju som hon gjorde med en präst som heter Ed Bacon. Han är min förebild som präst. Han berättade att när han var fem år gammal så hade han vad han kallar en uppenbarelse, han upplevde, en röst, eller en närvaro, ord går inte att förklara vad det var, som sa till honom, Du är den mest Älskade av alla Guds varelser, och så är alla andra. Innebörden är Vi är alla "the most beloved of all God´s Creatures". Vi är alla lika älskade. Den händelsen förändrade hans liv. Inte så konstigt. Till Ed Bacons kyrka kommer människor som tillhör alla möjliga religioner, till och med en ateist.
(Himlen var så vacker idag, så det blev många bilder... passande till dagens tema eller hur)
Ed Bacon kallar sig själv kristen, men han ser Gud i alla religioner. Vilket jag tror att fler och fler människor idag gör, och därför tilltalas nog så många av bland annat hans budskap. Jag kan verkligen rekommendera att lyssna på den intervjun, och det finns även andra mycket intressanta och inspirerande intervjuer att lyssna på. Jag är nog inne på mitt femte varv att lyssna på dem intervjuerna, under en treårs period. :-) Det går bra att lyssna på dem via datorn eller att ladda ner på en ipod eller liknande...
Nu börjar det som vanligt bli sent, och imorgon skall jag göra MRI.... så om ni vill och läser det här innan, så kanske tänk på mig lite, svensk tid mellan fyra och femtiden när jag ligger i min lilla tub/tunnel. Tack alltid för att ni finns!



Älskade familj och vänner ni är alla i mitt hjärta!
Kraaaam!

Jessika


Ps. Till min kära faster, om du läser det här, angående den diskussion vi hade på facebook huruvida det sägs något i bibeln om man får skämta och om att känna glädje. Har nedskrivet i min lilla bok, där jag skriver ner olika visdomsord; Där hittade jag idag: Humour Lifts Us Up to God! Minns ej var jag hörde eller läste det, men kan nog ta reda på det. Men det är så sant, eller hur. Kraaaam!

- Oprah for Nobel Peace Price -

1 kommentarer

Karolina

24 May 2011 17:07

Ditt filosoferande fàr mig att tänka pà det man lite klyschigt skrev i de där böckerna (som idag har ersatts av facebook) "mina vänner" "mina klasskamrater". Pà slutet skulle man skriva nàgot litet själv och oftast skrev jag och mina kompisar "Lär dig livets stora gàta; älska, glömma och förlàta" Det rimmade och lät ju bra, men det är nog först nu som jag förstàr vikten av de orden! P.S. även en kaktus har en blomma!

Kram

Kommentera

Publiceras ej