Glädje - Ljus - Kärlek

1kommentarer

- What God intended for you goes far beyond anything you can imagine -

- Each of us has a responsibility, we have a moral obligation to find a way to serve somebody other than   ourselves -

- Oprah Winfrey -





Hej mina kära fina vänner!
Tack mycket kära ni alla som har gratulerat mig på min födelsedag! Sååå roligt att höra från er alla mina underbara vänner! Värmer mitt hjärta! Sitter på Barnes & Nobles, skall iväg och äta middag strax, jag och Sasha, så fortsätter skriva lite senare. Har haft en bra dag, presenter, ända från Sverige från mina fina vänner och systrar, Susanne, Therese, Monia och Hana, och blommor från Ryssland, Sverige och från Sasha och present från min fina läkare Larisa här, och ja, från er vänner gratulationer via sms, och facebook, och telefonsamtal. Tack så mycket alla fina ni!!:-)

(På kliniken, i min nya blus/tunika som jag fick i present skickat från min fina vänner i Sverige, även armbandet, visar det nedan, fick även sååå god mörk choklad och gott te. Blommor kom senare:-))
Hej igen mina vänner! Blev inte mer skrivande för mig igår. Det var så härligt med alla gratulationer och allt, kände mig ljus och glad hela dagen, men det blev mycket för mig, så kände att jag var tvungen att vila mig på kvällen. Sitter igen i bokhörnan här på Barnes & Nobles, mycket folk på Starbucks... så här bland böcker trivs jag ju bra också, gör bord av en stol framför mig... Så det fungerar bra:-).
Hann se lite Oprah idag, halva programmet, innan vi gick iväg, Sasha skulle handla lite mat, och sedan ska "vi" hem och laga mat, vill inte komma igång med middag försent eftersom jag skall har mina nya tabletter att ta i fem dagar, och den skall jag ta efter min sista kvällstablett, en timme efter, så då gäller det att inte äta för sen middag...annars blir det sååååå sent! Min sista vanliga tablett tar jag tre timmar efter middagen.
Hur som helst angående Oprah, så var Goldie Hawn, har alltid tyckt om henne och hennes energier, där som gäst idag. Och det handlade om att vara Glad, Happy! Hon bestämde sig som barn att hon ville vara glad, berättar hon. När vuxna frågade henne vad hon ville bli när hon blir stor så svarade hon; Glad. Och det är ju ett ganska ovanligt svar, eller hur. Det har inte gjort att hon har varit glad hela livet såklart. Hon berättade att hon haft både depression och ångest, en period hade hon så stark panikångest, så att hon ibland var tvungen att springa från vissa situationer för det blev för starkt, när en panikångest kom upp.
(Liten pausbild; armband i present från mina underbara vänner från Sverige, med så inspirerande ord, Love, Forgiveness, faith, believe, live in unity, freedom, plant peace, osv :-))
Det som också var intressant, tycker jag, var att hon talade om vikten av att ta åtminstone några minuters tystnad varje dag. Hon berättade att ibland när hon är bland folk, så går hon in på toaletten och bara andas i två minuter. Det är väldigt viktigt för att just kunna vara glad och lycklig i livet att ta några minuters tystnad varje dag för sig själv och att just andas. Och att lära sig andas rätt. Det är just sådana saker som vi bland annat jobbar med, jag och Sasha. Och hon pratade också om hur viktigt det är att lära barnen idag dessa redskap så tidigt som möjligt. De visade en bild av hur barn satt i meditationsställning i en skola, där de satt i tystnad och andades. Ja, eftersom jag ej såg hela showen så vet jag inte riktigt hur de jobbar med barnen, men det låter himla bra tycker jag. Eller vad tycker ni? Att lära barn att vara lyckliga! Något som de har i sig så naturligt från början, men som steg för steg försvinner, speciellt i dagens stress samhälle... alla dessa spel osv gör ju sitt till. Ja, jag är ingen "big fan" av spel, det vet de flesta som känner mig.
(Vackra blommor ända från Moskva, även den rosa vasen)
Min fina syster Susanne hade när jag kom hem från min första vistelse här i Houston, i september, gjort i ordning ett underbart meditationsrum uppe på vår vind, där vi har två små rum. Det är otroligt vackert, med en mörkblå matta på golvet,  vackra indiska kuddar, filtar, en korgstol som man kan halvligga/sitta i, ikeas, och ett så kallat altare, där både Buddha, Krishna, Kristus, Guds Moder finns, och där vi tänder ljus när vi mediterar. Och sedan finns det en liten bokhylla med all möjlig andlig litteratur som jag samlat på mig under åren. Och allt det här hade hon gjort i ordning. Jag började gråta när jag kom in i detta vackra rum, även vår kära mamma började gråta, ja, vi är likadana hon och jag :-). Vi har mediterat mycket där under hela hösten jag och Sasha varje morgon, när jag var hemma. Det känns så fridfullt där. Det är ett rum att även sitta i och kunna läsa, dricka en kopp te, eller skriva... ja, det ser jag fram emot i framtiden. Jag skall be min kära syster skicka mig bilder som hon har tagit av rummet så får ni se. Har ni möjlighet så rekommenderar jag ett sådant rum i varje hus, ett rum för meditation och tystnad, där dessa energier får råda....
(En vacker bukett med  blommor ända från Sverige av mina underbara vänner. Vi hämtade bokpaket (såklart!) som skickats till oss, i vår reception som vi har i vår byggnad, och där i receptionen, stod även denna bukett, jag tyckte den var så vacker så jag tog flera kort på den, älskar ju blommor, och sedan när vi kom hem efter vår fina middag på kvällen så väntade denna vackra bukett hemma på vårat köksbord... Den var till mig! Tack, Therese, Susanne, Monia, Luda och Darja, ni är sååå fina! Så vacker! och alla blommor idag!)
Kristus har alltid betytt mycket för mig, att be till Kristus; men att se Buddha har alltid gett mig ett sådant inre lugn, hela hans väsen. Och vi har en vacker målning, av Krishna när han sitter vid ett träd och spelar flöjt, och bakom kan man se de vackra bergen. Jag älskar den tavlan, det är en kopia av en målning som den kända ryska konstnären Roerich har målat. Susanne hade hängt upp den tavlan i meditationsrummet, utan att hon visste hur mycket jag älskar den.
Som bonus hade hon också gjort i ordning det andra rummet på vindan, till ett såååå fint gästrum. Hon är såå duktig, så behöver ni någon som hjälper er med inredning, så vet ni vem ni kan fråga. Hon har även hjälpt oss med vårat badrum i källaren, som råkade ut för hundra procent vattenskada i nyligen, och det blev sååå fint! Där har vi också en vacker stor Buddha staty, som fridfullt står där reningsprocessen pågår :-)
(Himmel i Houston)


Gokväll på er!
Redan kväll, har ätit middag, god laxgryta med indiska nyttiga heta kryddor, mmmmm! Och sedan har vi gjort en avslappningsövning och visualisationsövning, kan man nog kalla det. Kände att jag behövde det. Vi gjorde en på morgonen också. Under hela dagen idag, lugnare på eftermiddagen, men under dagen så har det kommit upp mycket rädslor för mig. Så jag har jobbat och jobbat med mina tankar. Pust! För det har verkligen känt som om rädslorna har attackerat mig idag.
Först som vanligt så talar jag till rädslan och sedan så känner jag in vad som finns under den, vilken tanke ligger under, vilka känslor. Så det har återkommande idag kommit upp, rädsla för att leva ett fullvärdigt liv, rädsla för döden, och jag är inte värdig att leva ett fullvärdigt liv... det har legat under rädslorna för panikattacker och även rädsla för epelepsianfall, när jag har gått under själva den första stora rädslan. Under det har även legat mycket smärta. Så det har varit mycket jobb med att jobba med att titta på mina tankar idag. Sov tack och lov en stund emellan. Men klockan väckte mig, för det var dags att ta tabletter, annars hade jag nog kunnat sova mer. Det kommer ofta upp bilder när jag tittar under mina rädslor. Antingen så ser jag var i min kropp rädslan befinner sig, eller så ser jag bilder från när jag var yngre, eller både och.
(Pausbild; träd i blom framför kliniken)
Kom upp en bild av när jag går i högstadiets korridor, och jag känner mig så rädd för livet, känner mig ovärdig att leva ett fullvärdigt liv, det är som att jag vill krypa ihop. Som tidigare så tillåter jag mig att känna känslorna i min kropp, som tanken väcker, men samtidigt inte identifiera mig med dem. Jag accepterar känslorna som tanken jag levt med så länge ger, och jag accepterar att jag levt med denna tanke så länge i mitt liv, och jag ger både Jessika och känslorna och tanken jag levt med medkänsla och kärlek, som jag berättat tidigare. Sedan överlämnar jag tanken, Jag är inte värdig att leva ett fullvärdigt liv, till Ljuset, till den Högsta Kärleken, och där upplöses förvandlas tanken till Ljus. Ja, sedan ser jag mig själv i Ljus och omgiven av Kärlek och jag säger till mig själv; Jag är värdig att leva ett fullvärdigt liv! Jag ser mig själv omgiven av kärlek och ser mig själv leva det kreativa liv och den mer glada Jessikas liv i högstadiet, och även senare.... ja, osv.... har väl talat nog mycket om detta tidigare förstår jag. Men det här är det som bl a kommit upp idag, igen.... Men även en hel del annat, så det var en ganska slitig dag... eftersom det ibland känns som om varje rädslaattack kan leda till en panikattack. Och det har kommit ibland med några minuters mellanrum... Det betyder att jag måste jobba med mina tankar, och det här är ett verktyg för mig, men det betyder som ni ser att jag upprepar vissa saker flera gånger, det som kommer upp flera gånger, ibland på lite olika sätt. Det är som att omprogrammera hjärnan. Det känns att det händer något i mig, att en förändring sker, även om det känns så tufft när det håller på som värst; för tankarna är som små apor som hoppar och attackerar mig, de är väldigt envisa och försöker ständigt dra med mig ner i självömkans och självföraktets mörka källare, eller vad jag skall kalla det...
(Sashas present igår till frukost...en av hans presenter...en bok med William Blakes vackra dikter/sånger, samt målningar; Songs of Innocence and of Experience, den handlar om jag förstår rätt, om de två motsatta sidorna av människans själ, det passar ju mig, för det är de som slåss i mig nu...så känns det för mig)
Det jag är sååå tacksam över är att det här som händer mig nu ger mig möjlighet och framförallt verktyg att jobba med mina tankar och känslor, det är något som jag har läst om tidigare, men som jag inte har praktiserat. Tyvärr. Det är först när giljotinen är redo att släppas ner över mig som jag sätter lite fart...snälla ge mig några minuter till... säger jag till bödeln.... ha, ha:-)! Om jag får skämta lite... Men jag är så tacksam för allt för allt som ges till mig nu, för min Gena som gör allt för mig, min Riddare!, för Sashas otroliga hjälp, för er alla mina underbara vänner och min sååå fina familj, era positiva tankar och erat stöd betyder mer än ni någonsin tror. God Bless You All! Från mitt hjärta!
Så jag känner mig ändå glad i mitt hjärta!
Dags att gå till sängs strax, jag måste i och för sig vänta en timme till till sista medicinen.. men ska nog läsa lite Jane Austen, Persuasion. Som jag nog inte sagt tillräckligt många gånger, jag älskar Jane Austens böcker, språket i hennes böcker är en njutning. Jag och en av mina underbara vänner har en speciell Jane Austenklubb:-) Love you!, och tack från mitt hjärta för att du försökte fixa mig en frisör som skulle komma hem till mig igår, tack snälla fina du!
Så nu tänker jag njuta nu av lite Jane Austen.
Massor med kramar och kärlek till er alla!
Love you!
Jessika
Ps. historia från igår; Sasha var i mataffären, en kvinna säger till den andra, Oh, I am so sick of this winter,   I can´t wait for summer to come! Igår var det ca 25-27 grader varmt och kvavt... så bara så att ni vet, för vissa betyder det vinter...:-)

Och allt ljus och all kärlek till människor i Japan! Och i Arabvärlden och i Mellanöstern! Ljus ljus och kärlek kärlek! Det behövs sååå mycket nu!
- Oprah for Nobel Peace Price -

1 kommentarer

Natasha

24 Mar 2011 14:35

Vilka fina presenter och vilka fina vänner du har :)

Kommentera

Publiceras ej