Öppen och Sann

0kommentarer

"Put the problem - whatever it is - out there. Be open about it. Discuss it. Keep a journal. Record your thoughts and fears. Tell a friend. Tell your parents, and if they`re not sympathetic, tell an aunt or an uncle, a grandma or grandpa. Dont`t try and hide. Fear thrives in isolation. Once exposed to the light of day, its power fades...
 
I Janet Jacksons bok - råd till henne av en man som haft problem med stamning.
 
 
 
Godmorgon!
Här morgon eller ja, förmiddag egentligen, tiden går så fort. Har ätit frukost avslutat för lite mer än en halvtimme sedan. Lite sovmorgon idag, det är ju söndag. Skönt med söndagar.  Men någon ringde mig från Sverige såklart, okänt nummer vid sextiden på morgonen. Glömde stänga av ljudet på min mobil... orkade inte svara, försökte somna om, det gick efter ett tag. Har ibland svårt att somna om på morgnarna..
 
 
Lyssnar på min älskade Mozart, och dricker mitt gröna Chinese Night te i min kopp med lock, håller sig lagom hett.
Hur som helst läste lite i boken av Janet Jackson på morgonen och hittade denna så underbara och så passande text; citatet ovan. Hon berättar i boken om sig själv och hur hon tidigt lärde sig att hon inte dög som hon var, hur hennes bröder retade henne för att hon var lite för mullig, för tjock. Gav henne roliga smeknamn osv, som de såklart inte förstod vidden av. Och hon var redan som tioåring med i en tv-serie, och fick där veta att hon var för tjock och eftersom hon redan börjat få bröst så band dem hennes bröst så de inte skulle synas. Så det var tidigt många budskap om att hon inte dög som hon var. Hon berättar väldigt öppet om sitt liv. Min intuition sa mig att jag skulle köpa boken när jag hörde att den kommit ut här alldeles nyligen. Och det visar sig att den passar mig precis. Alla har vi saker vi jobbar med i livet mer eller mindre. För henne har den låga självkänslan av att hon inte duger som hon är visat sig i viktproblem, och depression. Känner att jag måste citera fortsättningen av det som hennes vän säger i boken: "
"...The best advice I got about stuttering applies to many problems associated with shame. I was told to intentionally stutter (stamma), in new situations, even when I didn`t have to. The specech therapist said,`When you try to pretend you`re not a stutterer and struggle to be fluent, you get even more nervous. So in any new situations stutter on your first words. From the get-go, let people know that you`re a stutterer. You have nothing to hide, nothing to be ashamed of. If people laugh, that`s their problem. Just be who you are`" The true you.
 
 
De sista orden är det Janet Jackson själv som säger i boken; The true You. Känner att dessa ord om att vara Öppen och Sann ger mig kraft. Är så tacksam! :-)! Tack Tack Tack! Vi har inget att gömma, ingen av oss! Eller hur!!! Vi kan bara i slutändan vara oss själva. Det är när vi försöker gömma som allt blir så fel. För vi lyssnar inte på vårat Sanna Jag! Vår intuition som hela tiden talar till oss, om vi bara lyssnar. Men vi är så upptagna med att se framåt, eller bakåt i livet eller vara förlorade i alla tankar, som far hit och dit om allt vi borde göra, eller inte gjorde, eller han gjorde så, varför, osv, ja ni vet. Så lätt att hamna där. Men egentligen om vi törs vara Sanna så går allt rätt! Jag försöker steg för steg hitta dit nu, det är en väg att gå hela livet. Jag har gått så vilse, och nu har min kropp sagt ifrån med KRAFT! Dags att Lyssna! Och Att vara Sann! Och jag tror att mycket handlar om att vara öppen, att bara vara den du är, att sluta gömma sig. Åh, Gud vad jag har gömt mig i mina dagar... gömt gömt så mycket. Men det finns bara en väg; Att vara öppen och Att vara Sann mot sig själv! Måste säga det många gånger, det är för att jag själv skall höra det också. Tillslut!
 
 
(Cupcakes, amerikansk specialité, speciellt för dig min kära kusin Therese, som jag vet älskar dem. Sasha går till "cafet  för att köpa kaffe. Han instruerar dem varje gång hur de skall göra kaffet, så det inte blir för svagt, här gillar de svagt kaffe. Kaffet i det här landet är ofta hett vatten med lite kaffeblask i... bara så ni vet, förutom Starbucks då, som har lärt amerikaner att dricka riktigt kaffe.Yes!)
 
Gokväll alla kära vänner!
Har blivit sent. Sitter här och skriver. Vi hade tänkt ha en söndagskväll med Desperate Housewives och Brothers and Sisters, som visas på söndagar precis efter varandra, men av någon anledning så kör de med repriser idag. Kanske de inte har hunnit med att göra färdigt nya avsnitt, who knows. Men jag har sett två "nya" avsnitt i alla fall precis innan här nu, eftersom jag missade förra veckans avsnitt, så såg jag dem på Sashas dator, ja kopplat till Tvn, han "prenumererar" på avsnitten så han får dem en dag efter dem har visats in på sin iTunes. Såg dem speciellt ikväll för att hinna se dem innan de nya avsnitten..., men istället får jag nu sitta och skriva lite och det blir inte så sent. Så det är ju bra:-)
Har haft en ganska intensiv dag idag, jobbat jobbat, kan nog inte skriva om allt idag för det har varit mycket. Så mycket rädslor som har kommit upp den ena efter den andra. Men har lyckats "fånga"/känna dem i tid, och se på rädslan som något utanför mig och istället talat till rädslan. Hej, vad vill du mig? Och jag har känt in vad som finns under den. Har lyckats att inte identifiera mig med rädslan. Och då har det kommit upp svar, har lyssnat på det första som kom upp. Som till exempel; Jag är inte tillräklig, I am not enough. Och sedan har jag och Sasha jobbat med det. Har också kommit upp De lyssnar aldrig på mig, När jag gjorde vändningen (Det är i slutet på hela Workprocessen där man vänder på hela meningen) på den meningen; de lyssnar inte på mig, så kom det upp; Jag lyssnar inte på mig själv. Och det är så sant. Hela mitt liv så har jag inte lyssnat på mig själv. Och när jag har levt i min "bubbla", som jag ibland kallar det, i det här fallet i min värld där jag tror att människor inte lyssnar på mig, då har jag inte kunnat se andra människor heller som dem är, och vad är resultatet, jo, jag har i min tur inte lyssnat på dem. För jag har varit så upptagen i min egen värld. Det fick mig att gråta när jag förstod det. Båda dessa insikter, att jag inte lyssnat på mig själv heller. Också så befriande att kunna se sig leva sitt liv utan denna livssyn; de lyssnar inte på mig, för vad har jag gjort då, jo jag har velat gömma mig, inte synas, inget har egentligen varit någon idé för ingen lyssnar ändå aldrig... osv. Så befriande att helt ta bort denna livssyn, från sitt medvetande, från sin livssyn. Istället gå ut stark i livet, med självkänsla, och vara sig själv, öppen och sann, och tala från hjärtat. Vad gör det om alla inte lyssnar. Jag kan ställa mig på bordet och ropa, om det behövs, hey lyssna! Utan att vara blyg! Ja, det vore en ny och uppfriskande Jessika :-) Bara vara jag och veta att det är tillräkligt, Jag är tillräklig som jag är!, appropå den första meningen, livssynen, som vi också jobbade med ovan. Fortsätter med affirmationer och visualiseringar där jag ser mig själv just sådan; befriad! Fri!
 
(En molnig himmel i Houston, i väntan på solen)
 
Det har varit en intensiv dag idag, rädslor har kommit upp en efter en, i vågor, ibland med bara några minuters mellanrum, pust, men har jobbat jobbat och tackar Gud för att jag idag har kunnat se på mina rädslor som något utanför mig själv. Och kunnat prata med rädslan. När jag har gjort det så har den känts mindre farlig. Men det finns fortfarande en rädsla i mig som är rädd att den stora rädslan skall fånga mig oförberedd då jag inte hinner med. Ser ni hur vi fungerar.... Egot jobbar på för att få oss ner. Så jobbar med det också. Kan inte skriva om allt, det blir mycket för er alla också, pust! :-). Men är så tacksam för allt idag, för allt!
Dags för mig att avsluta för ikväll, skall upp tidigt imorgon! Dags för ännu en blod "infusion" imorgon. Så vill vara lite utvilad.
Sköt om er kära vänner! Och tack från mitt hjärta för att ni finns där och all värme och kärlek!
Kärlek i massor till er alla!
Jessika
Ps, Tack fina Sofi för din kommentar. Tack för dina fina ord och värme, betyder mycket. Sköt om er! Allt Ljus och Kärlek till er alla! Du och hela familjen! Kraaam!  Ps, igen;  tycker att din hemsida, www.123minisida.se/SoFint, är jättefin, och det du gör är super, också så inspirerande! :-) Som jag sa tidigare, You go girl!
Ps igen, till min underbara syster Susanne Tack för din fina kommentar för några dagar sedan, love you love you love you!
 
 
 
- Oprah for Nobel Peace Price -