Får tjejer vara prinsessor?

7kommentarer

Nonreaction is not weakness but strenght.
Another word for nonreaction is forgiveness. To forgive is to overlook,
or rater to look through. You look through the ego
to the sanity thath is in every human being as his or her essense.

- Eckhart Tolle -


Hej igen äntligen alla vänner därute i sommarvärmen, var ni än befinner er! All kärlek till er!
Har haft ett långt uppehåll... som jag skrivit till er som är mina facebookvänner så har jag sovit sovit, och kramat och pussat och varit med mina barn emellanåt... och facebookat lite, promenerat, suttit i trädgården, sovit lite mera osv...
Så har livet sett ut för mig sista veckorna.
Äldsta sonen och morfar slutgör sitt konstverk, ja hur midsommarstången tillslut blev...min idé om att använda flaggstången övergavs, och plankor som nog egentligen tillhör grannen, men de ligger på vår sida av tomten, så lite får de, grannen, ju skylla sig själva eller hur :-).


Ja, tillslut var det bara en glad morfar Sven som färdigkreerade konstverket, mormor Mona bistod med blommor... barnen hade ju fullt upp med att leka, spela fotboll..., själv satt jag och njöt av en kopp te och beskådade skapandet av detta underverk och min kära make höll på att grilla och grilla och grilla... måste vara något med män och eld, ligger något i deras gener tror jag, ha ha!...och blev det någon dans runt stången då? Njaa, men den stod där så fiin! Ps. barnen hade nog dansat av sig, de hade varit på sitt gamla älskade dagis, världens bästa dagis förövrigt, och ätit världens bästa jordgubbstårta med moster Susanne och kusinerna dagen innan. Jag kommer nog nästa år och kraschar deras midsommarfest även om ingen av släktens barn går där mera...jag missade ju jordgubbstårtan i år... :-)



Såg att jag fått några till kommentarer, Jippi! Tjohoooo! Tack :-) hotellet i Paris där vi bodde senast hette, om jag minns rätt Hotel Mazarin. Mysigt ställe, men endast femte våningen som hade balkong tyvärr, så vi var lyckliga som fick de två sista rummen och att de befann sig på femte våningen:-) Till dig som frågade om Burzynski Kliniken så kan jag gärna skicka ett mejl. Är lite dålig på att skriva just nu, men skall försöka skärpa till mig... vakna upp Jessika, sover som nämnde ovan mycket. Men för mig gör kliniken underverk. Så jag är oerhört tacksam att ha hamnat där.
The Burzynski Clinic, Houston. My place !


Men jag måste säga rakt ut att det är oerhört svårt att få till ett samarbete med sjukhuset här i Stockholm. Min läkare, vill bara tro på sina vägar. Så är det bara. I princip så ogiltigförklarar hon allt som Burzynski gjort för mig, hon dissar allt, (jag brukar aldrig använda ordet dissar men nu kändes det helt plötsligt rätt), så det gjorde mig oerhört trött och ledsen, speciellt för fyrkantiga Sverige. Ja, det är så det känns för mig. Sverige som jag älskar sååå, det är ju mitt hemland som jag känner stor kärlek för, är så j-vla fyrkantigt i så mycket, i det man skall tycka och tänka i; andlighet, och politisk korrektet, medicin... osv. Även om mycket av sjukvården och ambulanspersonalen (som var så bra och fin mot mig förra sommaren när jag nästan hade klippkort med dem) gör ett underbart jobb, samt så många fina läkare och sjuksköterskor, men hela systemet är så konventionellt känner jag och sååå rädda för nya innovationer, min upplevelse.
Fint armband som jag fick av min lilla fina prinsessa, och det måste jag ju bara ha på mig.



Jag sa till min älskade man Gena för en tid sedan, bara jag blir av med resterna av min ångest... så är jag redo, och det är sant, jag känner mig verkligen redo, att ställa mig på Kungsträdgårdens scen och tala
(har under tonåren och vuxen ålder varit rädd för för att tala inför folk, supernervös och stressad har jag känt mig)... Gena frågade direkt, jaha och vad skall du sjunga då, ha ha! Jag som i princip är tondöv, ha ha! Det spelar ingen roll var jag står, jag tog bara Kungsträdgården som ett exempel... ibland känns det som det i detta land behövs en revolution. Hallå älskade våra människor, och då menar jag inte alla, Vi måste VAKNA! Från våran dvala! Jag har delar av den dvalan i mig, jag liksom vi alla svenskar är uppfostrad i detta lands energier..., jag är van att falla tillbaka till min dvala då och då och ångesten vill såklart dra mig tillbaka dit ännu mera. Har vissa planer som jag vill sätta igång med, som ger mig lyckokänslor, det känns rätt, och jag fylls med enorm inspiration, med det har också gett ångest, men det är då jag måste stå med ljusets svärd starkt...! :-)
Moder Hav med hennes Urstyrka! Hon ger mig Styrka!


Hej igen kära fina vänner! Det har gått några dagar... det har kommit lite excitement (ångest) emellan och ja, massor med sömn....

Men har ändå stor inspiration att skriva. Hörni, det här angående feminism i vårt kära avlånga land. What´s up with it? Skall vi tvinga killar att bli tjejer och tjejer att bli killar? Jag reagerade bara på att när jag häromdagen kallade min lilla dotter för min älskade prinsessa så att andra hörde det, kvinnor var det faktiskt... och jag såg att de hajade till... och det kändes som om de inte riktigt gillade det. Det kan ju vara så att jag missförstod deras reaktion...men jag utgår från min känsla. Och då undrar jag VARFÖR? Vad är det för fel på att vara prinsessa? Mina älskade pojkar är mina vackra prinsar, och det säger jag varje dag till dem tills deras öron går i kors tror jag, ha ha! Är det helt plötsligt fel med alla kvinnliga attribut. Jag känner mig så otroligt ARG! om det är sant! Är det så????


Lite vacker Houston himmel, mitt i diskussion om vackra Sverige...


Kära vackra Sverige Vi går fel väg! Först vill jag säga Jag beundrar de feminister som banade vägen för oss kvinnor i dag, de som kämpade för sin och vår sak i början av 1900-talet, (jag har till och med gråtit när jag läst om deras enorma kamp) och även kvinnor efteråt. Men den feminism som vill upphöja det maskulina till något bättre än det feminina....sluta! Skäms på er! Ska vi vi bli avkönade och helt disorienterade????? Upphöj det feminina istället till samma nivå som det maskulina, det är det som skall göras!!!! Jag står för dessa åsikter till hundra procent! Sluta med erat dumma experiment Sverige!!!! Det är fel! Och avköna inte barnen på dagis!

Det känns som jag vill ställa mig på barrikader och stoppa det här, och att vara med och rädda Sverige från något konstigt onaturligt projekt. Vi kvinnor, skall upphöja våra vackra fina feminina sidor. Och vi har alla både feminint och maskulint i oss, både män och kvinnor, men tvinga inte oss till något som är onaturligt! Mina killar hade både dockskåp och dockvagn tillgängliga, dockskåpet lekte dem i ca två gånger sedan helt ointresserade, dockorna och vagnen var roligare, min gissning, för att det gick att köra vagnen... Och vår dotter har direkt velat ha allt i rosa, dockor, läppstift, osv... det har varit så starkt i henne... men hon hoppar klättrar i träd osv... som de flesta barn som helst, vare sig kille eller tjej. Låt barnen följa sina hjärtan, med vår vägledning och vårt stöd, inte tvång.
Jag var själv som barn vad man kan kalla en pojkflicka, lekte krig, cowboys och indianer, med bilar, klättrade överallt så min mamma blev förskräckt... men lekte även med barbies och dockskåp hos min fina bästis, vi hade inte lika mycket leksaker hemma, såklart en del...men ja, min käre fars filosofi var sådan...behövs inte så mycket leksaker, och ja det är ju sant, vi hade ju naturen och hela byn, men barbies och dockor, som jag hade litegrann av, var inte fel heller. Nu känner jag en stor dragning personligen för att odla mina feminina sidor. Forska i dem. Och vad är det för fel med det? Skall vi utplåna orden snart också? Feminint och Maskulint? Vi kommer att bli ett disorienterat förvirrat folkslag...
Vi lever i en patriarkal epok fortfarande, anser jag, men i Sverige är den mycket mildare än i vissa andra länder, tack och lov! (Tänker med helig vrede på de kvinnor som inte ens får köra bil osv i vissa länder) Men det experiment vi nu påbörjar med våra barn....????? Nya regler som ges till förskolan osv... vad innebär det? Upphöj det feminina istället! Kvinnor sluta försöka bli män i grå kostym och slips, var dem ni är, följ erat hjärta! Trivs ni bäst i grå kostym, varsågod! Men ni förstår nog vad jag menar. Det finns skillnad mellan det maskulina och det feminina, och det med en anledning. Följ era hjärtan och inte statens instruktioner! Och låt barnen göra likaså.
Jag tycker att samhället måste omformas för att anpassas till oss kvinnor också, (och vilka måste göra det...jo, vi såklart!) och inte att vi skall bli till kopior av män... ja, jag tycker att vi kvinnor skall följa våra hjärtan, liksom männen. Men samhället är för stelt, och så mycket uppbygt enligt männens villkor...vilket inte är något nytt för någon, och nu verkar det som om det skall avkönas, sakta steg för steg... eller? En del kvinnor har tycker jag missuppfattat.... de är så arga på männen för orättvisor, samtidigt som de inte inser att de själva vill bli som män, istället för att upphöja det feminina. Och vad är det att vara feminin, så spännande att upptäcka, gå djupare i, det vill jag göra, jag är kvinna!


"Mother of the World", målad av Nikolaj Roerich. Har visat denna bild tidigare.
Ja, det är en gammal debatt, men ständigt aktuell, vet ej varför den kom upp i mitt huvud just idag... ja det hade nog att göra med prinsessgrejen. Att forska i de gamla myterna och sagorna om prinsar och prinsessor tycker jag är spännande, och om de gamla urstarka gudinnorna. Ser ni kvinnor...kanske där har vi våra förebilder, inte i gråa kostymer och slipsar. (ps. inget fel att ha kostym, (det kan vara så vackert på många kvinnor) that´s not the point, har själv kostym någon gång, men det är längesedan, har blivit jeanstjej, till min man Genas förtvivlan :-) men det skall bli ändring, varför, jo jag vill det själv, nu är jag mycket för färg, men det kan ändras, och färgerna också)
Kanske jag ställer mig på barrikaderna en dag, vad nu det kommer att innebära...:-) Vi får se!
Ja, det var mitt "brandtal" idag!


Kramisar på er alla kära vackra!


Och kom i håg; Vi är alla älskade precis som vi är!  Hjärtan till er alla!
Nu skall jag lägga in lite bilder, som nog inte kommer att passa in direkt till det jag skrivit om... men det blir lite pausbilder. :-)

Jessika

Ps. Blir jätteglad för kommentarer till min filosoferande idag... :-)



If You Only Say One Prayer - Say Thank You!

7 kommentarer

Lotta

05 Jul 2011 19:37

Män är män och kvinnor är kvinnor, olika både fysiskt, psykiskt och biologiskt. Vi borde mer ta fram det som är specifikt manligt och kvinnligt och använda det som styrkor utan att förtrycka varandra.

Finn Strandgaard

06 Jul 2011 06:29

Hej Jessika

Hviken fin blog du har gjort! Den bobler af livsglædje! Jeg er en dansker (66) diagnotiseret med en tumor i hjernen for en månad sen. Jeg har også fundet fram til dr. Burzynski og er interesseret i at komme til Houston. Har du tid og kræfter til at vi kommunikerar om det? Hälsning fra Finn Strandgaard.

Anna GB

06 Jul 2011 13:41

Jessika, Jättebra skrivet om feminism och annat i enkelriktade Sverige! Kör på! Hälsn, Anna GB

Kage

06 Jul 2011 22:27

At last my Jessika is back !

Underbart !

Anonym

11 Jul 2011 22:33

Har 3 underbara prinsessor och kanske en fjärde på väg,, o klär dem i rosa och lila och e stolt över det! pingvin-kostymen får pappan stå ut med. Jag tror att man måste ha varit bosatt ett tag utomlands för att förstå att allt behöver inte vara polarnOpyret röd-vit randigt för att det ska vara jämlikt!! =) Så tycker jag!!

Natasha

12 Jul 2011 09:44

Bra skrivet! Håller verkligen med dig där! :)

Replica prada bags

05 Oct 2012 17:59

ohzrkbul It's a good post. ohzrkbul

Kommentera

Publiceras ej