the river of life

0kommentarer

If you leave the pool, you have dug for yourself
and go out to the river of life, then life has an
astonishing way of taking care of you.
Because then there is no taking care on your part.

- Krishnamurti -
Hej mina vänner!
Sitter på Barnes & Nobles, fullsatt redan på Starbucks, så sitter längre bak omgiven av böcker, love it, där folk bara kan sitta och läsa, verkar vara en liten diskussionsgrupp, om andra världskriget en bit framför mig. En grupp äldre människor har en ganska livlig diskussion, verkar handla både om religionens roll i det som hände under andra världskiget i Tyskland, och vanligt folks ansvar. Annars sitter det människor runtomkring som läser och skriver på sina laptops. Skall gå hem om en stund och påbörja den stora kvällen, tonight is the Oscar Night! Så många amerikaner bunkrar upp med god mat och chips och annat gott just ikväll... så det tänkte vi också göra. Vi skall, "order in" från hotellet, det blir min vanliga lax med grillade grönsaker, som jag beställt några gånger, men den är god. Ingen chips för mig. Håller mig till äpple och almond nötter. Blir bra! :-)
Imorgon skall jag ha min tredje blodinfusion. Den kommer att bli lite längre tidsmässigt. Har dem varannan vecka. Kanske ca tre timmar, tidigare har det varit ca en och en halv timme, för mängden av den medicin de för in i blodet var mindre. Imorgon inför de 800 mg.Tänk på mig imorgon:-)... Det de gör är som jag förstår det, är att genom denna medicin hindra candercellerna från att få föda. Denna medicin har varit godkänd i ca ett halvår som jag förstår. Vi är flera som sitter där i väldigt sköna skinfåtöljer, lätt att somna. Jag hade med min ipod sist, den har jag i och för sig alltid med mig. Och lyssnade på gregoriansk musik. Har också alla Friends avsnitt inspelade om jag vill skratta lite... Och det finns Oprah, Eckhart Tolle, you name it...
(Det som ligger på min sängbord... förutom det jag gömde undan för bilden, såklart... Texten säger, på bokmärket; A joyful heart is good medicin" Proverbs 17:22, Ordspråksboken. Armandet fick jag när vi reste till Tibet i somras, av våran så fina guide, Sabrina, hennes engelska namn, det representerar Longevity. Ängeln har jag fått av min underbara vän Kristina, tack så mycket, har den med mig, ikonen fick jag av en annan fin och god vän Larissa.)
Har haft en liten tuff dag idag, en hel del ångest om jag skall vara ärlig, som beror på rädsla, som som kommer upp om jag tillåter tankarna att sätta igång, de är som ostyriga apor som hoppar runt i min hjärna och har en egen vilja...så jag har läst en hel del av mina inpspirerande andliga texter, behöver sånt idag, så mycket! Andligt upplyftande, så att jag håller mig själv starkare! In God do I trust! Har också gjort mina affirmationer... Även sett på lite dvd, något att koppla av med och skratta lite... ja, har hunnit med en hel del, förutom att äta frukost, inte på hotellrummet idag, på söndagar slår vi på stort och går till vår favoritrestaurang Flora & Muse och äter frukost. Och sedan åt vi lunch på ett italienskt ställe. Åt en väldigt god kycklingsallad, med cranberries i, och olivolja som jag alltid ber om, och såklart massor med grönsaker.
Verkar vara en intressant diskussion som dem har här bredvid mig om andra världskriget,... hör att det är en äldre man som verkar komma från ett östeuropeiskt land ursprungligen, som är med i diskussionen, kanske har han varit med och upplevt saker som ung eller som barn.
(Sasha provar en chokladsmoothie på det nyöppade " Yogurt & Smoothies" bredvid vårt hotell på väg hem från lunch.)
Dags att gå hemåt till hotellet. Oscars is waiting... fortsätter lite senare....kram! Känns skönt att skriva, får mig att tänka på annat än min ångest... älskar att skriva.
Hemma igen på hotellrummet, vi ser på stjärnorna som går på röda mattan, och väntar på vår mat från hotellets restaurang. Trevligt! Sasha köpte t o m lite sk hälsosamma chips till mig utan salt. Kanske tar några stycken. Nu när jag har ångest som kommer upp då och då, så får jag ångest över en sådan sak att äta något kanske lite onyttigt... får se hur jag gör, först maten, sedan kanske fem sex chips bitar. Nyss intervju med min kära Colin Firth som är nominerad för "The Kings Speech", den går på biografen här i området, så vi kanske går och ser den... dem har allting här i området. Många tror att Colin Firth vinner. Heja Heja! Säger det även om jag inte sett filmen. Roligt att se de vackra stjärnorna gå på röda mattan faktiskt, både äldre och yngre stjärnor. Kul att se allt första gången live, får se om jag håller ut hela kvällen dock..Enda är att det är såååå mycket reklam som avbryter hela tiden...!!!!
(Sasha med sin färdiga smoothie, med lite goda bär, själv tog jag lite gott grönt havtornste och två små bitar mörk choklad, 70 procent, även om min ångest gjorde mig lite tveksam, men för mycket chocoholic för att avstå, strax efter på hotellet, får bara äta lite choklad, om jag gör det efter lunch eller middag.)
Roligt med Oscars, nu är det prisutdelning, så mycket mindre reklam, thank God!... Vi har ätit god mat, så jag har tagit lite paus... men det är bara början...får se hur länge vi håller ut...
Evelyne vill tacka dig så mycket för kommentarerna igår, som jag fick. Så tacksam för dem, och allt fint och tänkvärt du skrev, tack min fina vän, hoppas vi kan ses någongång snart!. Också så roligt att få kommentarer här på bloggen.
Idag har varit en lugn dag men ganska tuff, nu känns det bättre... men när ångesten är igång känns det som om man är i mörkare regioner, som om man vill försvinna från sin kropp.. samtidigt känner jag blandat så mycket inspiration, att skriva att göra så mycket kreativt. Det finns mycket i asken som öppnas... får skriva mer om det senare. Har nog inte kraften nu. Citatet ovan tycker jag är så vackert... Det känns som att det handlar om att lära sig att inte kämpa emot, som Eckhart Tolle säger: What you Fight You Strenghten. och What you Resist Persists. Ska fortsätta se på Oscars nu...:-)
Sköt om er kära fina ni!
Mycket kärlek till er alla!
Jessika



Oprah for Nobel Peace Price

Kommentera

Publiceras ej