Hej Tanke!

1kommentarer

- Forget the evil thoughts and do not give them an artificial life by visualizing them and then fighting them. Do not waste your energies in fighting bogies, the phantoms and ghosts of your imagination. These are only the phantasms of your own imagination, and have no reality outside of yourself. Yet these phantoms and ghosts can at times overcome you and become a temporary reality because you have given them the framework and power of thought. You incarnate these things in thoughts, and thoughts will govern your body.
Visualize the other thing. Make pictures of beauty and strength in you mind... It is far more fascinating. It is a delightful pastime, and it always works. See things of a high and noble character and visualize them forcefully. Visualize to yourself a success in fine things. Visualize things of beauty, of inward splendor. -

- G. de Purucker -


(Här den klassiska Antibesbilden som så många konstnärer har målat och målar av fortfarande, Monet bland många andra. Antibes har varit och är kanske fortfarande ett populärt ställe för både konstnärer och författare. Vår Evert Taube bodde här i långa perioder och skrev sina visor. Skall visa bild på var han bodde, vi passerar det varje dag på väg till stranden eller när vi skall till gamla stan.)


Sitter här i en tyst lägenhet och nästan redan midnatt... barnen sover runt omkring mig, har redan hunnit sova i två omgångar, vaknade för ett tag sedan för att ta min sista omgång tabletter, med mitt vanliga snack, ett halvt äpple och lite almondnötter till. Och nu kände jag för att dricka lite grönt te, denna gång; Chinese Night, från The Stockholm Tea Centre. Nästan addicted to it, och likaså med grönt havstornste från nk. Har mina teer med mig världen runt, ja, det vet ni vänner som känner mig:-). Imorgon kväll kommer mina underbara vänner Monia och Hana hit för att vara med oss och de har med sig en laddning av Havtornste, tack snälla! :-)  Och sedan har de med sig lite annat, ett par byxor, lite tidningar, en klocka, osv... som min älskade syster gick runt i huset och samlade upp nu ikväll, med telefon i handen. Tack snälla fina. Hoppas det bara inte fyller deras väskor för mycket..., sorry... Älskade min Gena hade med sig en del, de tar bara med sig resten...:-)
Hade verkligen hoppats påbörja mitt bloggande lite tidigare än kvart i midnatt... men ni vet hur det är med tre barn runtomkring, fullt upp, även om jag verkligen har super hjälp av mina underbara svärföräldrar.
(Mina älskade barn på väg till stranden med sin fina Baba (farmor) och deda (farfar) som har lite försprång:-))
De tog med dem till stranden som ligger två minuter bort från där vi bor, och då tänkte jag hoppa snabbt in i duschen och sedan laga lite lunch, och sedan gå till stranden för att vara en stund med dem alla innan jag och Sasha gick till doktorn som vi har här i Antibes. Vi har hittat en väldigt bra och trevlig läkare här via en god vän, hon är ryska , såklart:-) och gift med en fransman, supertrevliga och de har två små barn. Hur som helst, ja tiden gick... och innan jag var klar med allt så hann jag bara hälsa på barnen i ungefär femton minuter på stranden innan det var dags att gå iväg på läkarbesöket. Bättre än ingenting i alla fall. Men vi har många dagar kvar här.
(Killarna spelar fotboll på strandpromenaden, fast de inte får...bollen kan hamna på fel ställe...på någon "glad" person på en bänk till exempel...)

Varför jag var hos läkaren, måste göra blodprov, för att kolla mina blodvärden, så skall upp tidigt i morgon för att göra proven, och får inte äta sex timmar innan det. Går dit med Sasha tidigt innan han reser till Moskva imorgon några timmar senare. Han skall till sin syster och systerdotter och sedan skall de "hem" till Uralbergen och fira sin mamma som fyller 70 år senare i april.
(Vi tog en liten kaffe/te tillsammans efter läkarbesöket)

Nu tar jag en paus för ikväll, tills imorgon, redan strax ett på natten, så dags att sova några timmar även om jag känner mig ganska pigg, så blir det när man sover några timmar på kvällen. Men behöver all sömn jag kan få. När vi väntade på vårt läkarbesök i väntrummet idag, vi fick vänta ganska länge, så satt jag och somnade till flera gånger, kände hur jag nästan ramlade av stolen flera gånger, och somnade när Sasha precis höll på att berätta något... helt otroligt, vet aldrig om jag har gjort det tidigare, somnat mitt i någons mening. Och han är inte den som är precis så tråkig så att man somnar, snarare tvärtom...får skylla på att jag är jetlagged och kanske för mycket tabletter i kroppen... Vi ses imorgon kära vänner mina! Kraaaam!:-) å godnatt!

Hej på er igen mina fina vänner!
Tack så mycket för era fina kommentarer till senaste inlägget, skulle så gärna ha er här. Och Karolina det var så himla härligt senast vi sågs här:-)! Anna önskar vi hade med lite Saltkråkan att se på här också! :-), men jag förstår att ni blir lite less efter hundraelfte gången, men vill Harald så är det lag!!!:-) Natasha hoppas du myser i din nya lägenhet:-) Kraaaam på er alla! Love you!
(Vacker morgonsol i Antibes, jag på väg att hämta upp Sasha)
Här är det redan eftermiddag och jag har hunnit sova i ca två timmar! Jippi!!! Barnen är med baba och deda, farmor och farfar, och gör stan, bland annat karusellerna, som endast vår lilltjej är entusiastisk över, killarna har vuxit ifrån dem, men det fanns en tid när de inte ville annat än till karusellerna. Så nu får dem följa med lillasyster en stund förklarar jag för dem när dem suckar och vår sexåring, som till sommaren redan blir sju!!!, gör mer än suckar, protesterar högljutt!!! Men de kom iväg i alla fall. De fick lite glass innan de gick, man får muta lite ibland eller hur?:-) Vi är ju på semester! :-)
På morgonen gjorde jag mitt blodprov, klockan åtta gick vi dit jag och Sasha! Det var så härligt friskt sommarväder! Underbart! Att göra blodprov gick fort så efter det tog vi en te, Sasha en kaffe med deras sååå goda croissanter här i Frankrike, vet jag sedan tidigare, men nu får jag avstå tillsvidare. Vi hamnade, Sasha kände till cafét, på ett ställe med så många olika teer att välja på, vilket är ovanligt och de hade mycket godsaker inne i cafét, som var levererade direkt från bageri i Monaco, men vi satt ute och njöt. Det blir nog fler besök till det cafét. Jag drack en mycket god grön te sencha där.
(Sasha njuter på cafét)
Vi sa hej då strax efter cafébesöket, Sasha skulle iväg till flygplatsen lite senare, och flyga till Moskva, Genas fina assistent Marika kör honom, och jag skall lite senare åka iväg med henne och hämta Hana och Monia som landar nu på kvällen, här är flygplatsen nära, sköööönt!
Igår var det en fin dag, men jag hade om jag skall vara ärlig, lite ångest om att jag skulle få panikattack... ångest om att få ångest, ja ni ser!!! Men det känns ändå mildare här än så länge, Tack Gud! Läkaren som jag tycker väldigt mycket om, sa att jag hade vita läppar och såg vit ut runt läpparna, och det fick igång mig såklart, det behövs så lite. Det beror på viss medicin som jag äter, att jag är vitare än normalt. Men jag var lite nervös innan besöket, att sitta hos läkaren lugnt utan att go off to Lu Lu land som Sasha kallar det, fara iväg med tankarna om panikattaker som i sig kan skapa en panikattack... Men besöket gick bra. Och sedan andades jag och för mitt inre såg bra saker, ljus! Det handlar så mycket om att kontrollera sina egna tankar, att utifrån/inifrån se på sina tankar, och att ta tag i dem innan de far iväg för långt...Hej du där tanke, nu tar jag tag i dig, och vänder dig till något positivt, till något ljust, till motsatsen! :-)! Tankar är som levande väsen när dem väl är tänkta. Har ni tänkt på det? Så de har en enorm kraft. Det är därför våra tankar är så viktiga, vad vi tänker. Men de flesta av oss, hej Jessika, tänker per automatik, utan att vara medvetna om det. Så det här handlar mycket om för mig att lära mig att observera mina tankar. Åtminstone en del av dem. Jag är tvingad till det nu! Så trots alla svårigheter, och rädsla och gråt och allt, så är den här resan en välsignelse för mig! Även om jag ibland inte ser det, vissa dagar. Det är också en välsignelse för att jag har er, och jag ser att det här med att öppna mig istället för att vara stängd och så rädd att berätta för er vänner, som jag varit tidigare, och berätta för de som vill höra, ger mig så mycket kärlek och värme tillbaka från er. Jag är så tacksam från mitt hjärta ni underbara fina vänner och familj!
(Morgonstund på café, med Sasha)

Det känns så sköööönt att vara med barnen. Jag lyckas än så länge ta det lugnt med dem, för det är ganska fullt upp. Mycket känslor efter att jag varit borta så länge. Vi hade en fin förmiddag här hemma idag, efter att jag kom hem på morgonen. Nu saknar jag dem redan. Men de borde vara på intåg snart. Nu kom dem, så jag avslutar för idag kära vänner!
All min Kärlek till er!


Jessika
- Oprah for Nobel Peace Price -

1 kommentarer

Jasnobulka

09 Apr 2011 08:14

Htj Jessika,

Va skönt att du är med dina kära och nära nu. Va skönt att du får under dessa solrika antibesdagarna den kraftige påladdning av glädje och kärlek som kan inte ersättas med ngt annat i världen. Låt dem stanna kvar med dig så länge som möjligt och hoppas att se dig snart hemma.

Det är oerhört kul att läsa din blogg trotts att vi lämnar aldrig kommentarer (har inte skaffat vana än så länge på den här sorten av moderna kommunikationen). Tack att du låter oss att vara me. Tack för det.Du är en duktig författare och jurnalist.

Hälsa och kramma alla Kaganovitj stora och små !



Ett , Nej. FEM jätte kramm till dig personligen

Vi ses

Boris & Julietta

Kommentera

Publiceras ej