Lost in Austen... och annat

1kommentarer

Always speak your mind and the base man will avoid you
 
- William Blake -
 
 

Himlen i dag
 
Hej mina fina vänner! Och Glad Påsk! Xristos Voskres! Kristus är uppstånden!
 
Hoppas ni alla har haft en fin påsk! Jag har hört att det var fint och soligt i Stockholm, det låter härligt! Fick bildbevis på det igår, när min bror skickade en liten filmsnutt på hela familjens påskträff igår, där de satt ute och åt. Såg så härligt ut, men såklart så fick jag tårar i ögonen och ville vara där också.
Sitter nu på Barnes & Nobles, längre bak, tog en te på Starbucks och gick hit bak. Hamnade bredvid/bakom ett äldre ryskt par, de sitter och diskuterar Stieg Larsson, och hans första bok i trilogon. De funderar på om de skall köpa boken eller ej, har nästan lust att säga något till dem, att min vän Sasha, bland många andra säger att hela trilogin är helt otroligt bra, så att det inte går att sluta läsa. Jag kommer att läsa dem i sinom tid. Nu är det glada och positiva saker, böcker filmer som gäller för mig. Även om Sasha säger att första boken är positiv ändå, men jag känner att jag väntar ändå. Sasha har till och med läst hela trilogin två gånger, so he really likes it!
 
 
Idag, kände jag en sådan stark dragning till att se filmen, Pride and Prejudice, med vår Colin Firth och Jennifer Ehle. Det var så att jag på morgonen hörde den vackra musiken som de spelar i filmen och såg bilder ur filmen i mitt huvud. Nu har jag sett nästan de två första avsnitten, så "soothing for my soul". Läkande för själen. Behövde det idag, så mycket. Du min fina vän i Kiev förstår, wish you were here! :-).
 
Vackra Dansscener ur filmen
 
Diskussionen bakom mig fortsätter mellan det äldre ryska paret, köpa eller inte köpa boken av Stieg Larsson... jag älskar ryssar... det skall alltid diskuteras i olika vinklar fram och tillbaka... ett svenskt par skulle ha avslutat diskussionen för länge sedan...ja, undantag finns ju. Min kära man Gena har sagt; två ryssar som diskuterar har fyra åsikter, fyra svenskar som diskuterar har en åsikt...(Vi svenskar är ju så rädda för att sticka ut och tycka olika och att vara politiskt inkorrekta...) Det stämmer nog ganska bra:-) Eller vad tror ni? Tänk om två tornedalingar hade haft diskussionen om Stieg Larsson boken, då hade det låtit kanske så här; Vad tycker? Ska vi köpa boken? Jo, kanske den är bra...och sedan tysta funderingar på varsitt håll...två veckor senare, Jo, du kanske ska vi nog köpa boken ändå...  :-) Eller hur mina älskade tornedalingar:-)!
 
Så här sitter jag och bloggar idag
 
Hemma nu. Och jag skall fortsätta se på min Pride and Prejudice, under tiden som Sasha lagar maten. Det blir linser, på indiska dal, till och med fyra olika sorters dal, och sedan sauterade grönsaker i kokonötsolja, tillsammans med det, råris, så vi är nyttiga idag. Nu ska jag se på filmen. :-) och njutaaaa! (Ps. sedan blir det Desperate Housewifes och Brothers & Sisters som visas direkt efter varandra på kanal Abc nu ikväll, så det måste vi också se)
 

Ännu en dag på Starbucks
 
Nu sitter jag igen på bokavdelningen, Barnes & Nobles/Starbucks, ännu en ny dag. Vi har varit på kliniken och gjort check-up. Hunnit diskutera både det ena och det andra med vår läkare Larisa. Livet osv... Berättade för henne, om det som jag vill dela med er; Oreganoljan, the essential oil, som jag använt på mina tänder, har gjort att min jobbiga tandvärk har helt försvunnit. Helt otroligt! Jag trodde att jag måste gå och dra ut min vänstra visdomstand, det började även göra ont i hela nedre delen av tandraden (vad kallar man det). Men redan efter att jag hade borstat tänderna två gånger per dag med oregano olja blandat med olivolja så kändes det nästan helt bra. Och nu är tandvärken helt borta, efter bara några dagar. Sasha säger att Oreganoolja är naturlig antbiotika, men att man skall vara försiktig med att använda det utan någon olja, såsom till exempel olivolja, mandelolja... Annars kan det till och med bränna din hud med bara några droppar. Jag köpte en oreganoolja som redan hade blandat in olivolja, men jag blandade in extra olivolja genom att droppa det på tandborsten. Så har ni tandvärk så bra tips, gå bara till er närmsta hälsokost så borde de ha det inne. Jag fortsätter borsta med oreganooljan ett bra tag till, men kommer nog att använda den i fortsättningen lite då och då för mina tänder. Självklart skall jag gå till tandläkaren i framtiden, men just nu känns det som att jag har så mycket annat som gör att jag väntar med tandläkarbesök ett tag.
 
Det här tre sakerna köpte jag på Barnes & Nobles/Starbucks idag
 
På förmiddagen idag har jag njutit av Pride and Prejudice. Verkligen inandas de vackra miljöerna, spåket, och kläderna... njuter. Jag vill bo såååå i mina drömmars fantasier, this is my cup of tea! Det är så vackert när de har högläsning ur böcker, hur de skriver brev till varandra, spelar piano, dansen.... balsam för själen för mig att se denna serie/film. Thank you Thank You God!
 
Hej vänner! Nu är vi hemma! Sasha lagar mat. Och jag bloggar lite, sedan tänkte jag se lite av min underbara serie. Längtar!
Idag vaknade jag med att jag hade mycket känslor i kroppen, ja det har varit mycket de senaste dagarna, speciellt i förrgår var det fullt upp.. men kanske berättar mer om det en annan gång. Det kommer upp rädslor, väldigt ofta och jag måste på en gång fatta ett beslut, om jag skall tro på den tanken eller inte, att jag är rädd. Sedan går jag och känner in vad som ligger under denna rädsla. Sasha säger att jag skall se det som ett experiment och säga med glad röst; oh, how interesting, I wonder what that is....osv.. Ja, jag skall erkänna att jag än så länge inte har kommit så långt att jag har den glada rösten och tonen när rädslorna kommer upp, men idag försökte jag säga det på det sättet en gång när en rädsla kom upp. Det lyckades inte riktigt... Men tack och lov så har det känts lättare idag, vilket jag är tacksam för.
 
Vår goda middag idag, råris, med svärdfisk, under de sauterade grönsakerna, som är bl a spenat
 
Men jag har som jag nämnde tidigare haft mycket känslor som kommit upp av sig själv idag. Det började på morgonen, när jag började att argumentera med Sasha om en småsak, det visade sig att jag hade rätt, men det viktiga för mig var att inte ge upp min sak och egentligen inte att ha rätt. Så här har det nämligen varit för mig sedan jag var ganska liten, ja kanske sedan jag var tio år eller något sådant... jag har låtit andras åsikter vara viktigare än mina, ja kanske några känner igen sig. Och nu helt plötsligt för en småsak, så blev jag upprörd, kände nä, f-n jag ger mig inte, även om jag har fel, I stick to my point for "once" in my life. Jag är också så trött på att be om ursäkt för mina åsikter, så det håller jag på att komma över. Tack och lov! Befriande! Sedan blev jag upprörd och f-bannad över en politisk sak vi diskuterade vid frukost, hade att göra med hur kvinnor behandlas i vissa länder, där de inte får köra bil, gå i skola, klä sig som de vill osv...ja, det gjorde mig så upprörd. Sedan började jag gråta över några andra saker vid frukost, och sedan när Gena ringde, så hann jag först bli upprörd över en småsak, stackars Gena, och sedan när han sa att hans föräldrar hade åkt för att hälsa på hans lillasyster som pluggar uppe i norr, så började jag nästan gråta. Det gjorde mig bara så glad att de äntligen får se hur min fina syster Natasha bor däruppe och ja, bara vara med henne, hemma hos henne. Ja, och så gråter jag för att Prins William skall gifta sig, hur mycket grät jag inte när vår fina Kronprinsessa Victoria gifte sig med sin Daniel, men det var det säkert flera av er som gjorde, kärlek mellan två människor är alltid något så vackert!... Sådan är jag nu...:-) You are A total mess, sa Sasha till mig och skrattade idag:-)!
Nu dags kära vänner för mig att försvinna in i Jane Austens vackra värld... See Ya Later!
 
Kärlek i massor till er!
Jessika
 
 
Ps. Från citatet ovan; förklaringen till ordet Base man -  morally low; without estimable personal qualities; dishonorable; meanspirited; selfish; cowardly.
 
Jag frågade Sasha om han hade ett bra citat för dagens blogg; och han citerade direkt William Blake, ovannämnde citat.
 
Ps. Ps. Imorgon skall vi se Tony Bennett in concert här i Houston! :-) :-)
 
 
 
- Oprah for Nobel Peace Price -