Jul och Nyår i Moskva

0kommentarer

Hej alla kära! 
 
GOD NYTT ÅR! OCH GOD FORTSÄTTNING!
 
Vi har varit hela jullovet i ett lugnt Moskva... där många många reser bort över speciellt nyår. Så vi har haft mer tid för varandra och även några uttflykter. Och tack och lov inga "propkas" bilköer ;) Vi har haft släkten på besök över jul och nyår och myst med dem. Men också självklart saknat att inte åka hem till Sverige... fick sådan lust att åka hem till Tornedalen och snön och kära huset i vårat Armasjärv, där syster min var i år och firade jul och nyår med sin familj. Här i Moskva hade jag och barnen möjlighet att besöka, tillsammans med en god vän, som fick in oss på första rad till och med :-) , en rysk Joulka som det kallas. Det är en julföreställningar med Tomten (egentligen Farbror Frost eller Farfar Frost som han kallas här) och Snöflickan som kommer på besök. Och vi fick gå till självaste Kremlins joulka. Det var en otroligt vacker uppsättning och det var 50 års jubileum...så det kanske var något extra speciellt. Min yngsta dotter var redo att klättra upp på scenen flera gånger :-) En vänlig snäll "vakt" höll koll på henne och så även jag :-). Vi hann även med en helt underbar föreställning på Bolshoiteatern av Nötknäpparen, och vi gick hela familjen. Och här hade vi tur och fick sitta på andra raden. Jag njöööt av föreställningen. Vilka dansare, vilken dekor, vilka kostymer... Ja världsklass helt enkelt...och teatern som är nyrenoverad skimrande strålande vacker! En upplevelse! Väl värt ett besök till Moskva! :-) Även här var vår yngsta tjej på väg upp på scen:-) ! Ja det verkade som hon trivs där min älskling.  
 
Min dotter älsklingen min vill klättra upp på scenen. :-)
 
Diet Moroz på scenen... tillsammans med hela sagoföreställningen.
 
Vackra ståtliga Bolshoiteatern.
 
Hade tänkt skriva mera... Men somnade faktiskt ifrån... Och nu måste jag hämta barnen på skolan. Har påbörjat skriva för några dagar sedan ett blogginlägg men det försvann...upp i rymden...så är det. 
 
 
Kraamar
 
från mig! 
 
 
Tack fina ni alla för era kommentarer den senaste tiden även om jag skrivit enormt lite...inspirationen har inte infunnit sig...jo, ibland men då har förkylningar och annat kommit emellan....

 

Och speciellt tack till dig fina Mårten med familj! Jag sänder Er Extra Extra Käärlek Värme och Ljus!

 
På väg ut från Kremlins juluppsättning av barnens högtid joulka! 
 
Två dagar senare i dag... Tänk om Moskva skulle vara som under jul och nyårsledigheten när människor är lediga här...Det känns som slutet av 80-talet/början av 90-talet trafikmässigt (då såg det annorurlunda ut här) ... det tar 20 minuter att ta sig in till stan istället för 35-45 minuter ( I värsta fall kan det ta en timme)...Wow!!! Bara det gör att det känns roligare att bo här! :-) Men från och med måndag den 14 januari så är alla tillbaka från sina semestrar i stort sett... så då är det same old same old... LIvet i bil! Jag ger mig iväg på resa igen den 14 så det berättar jag mer om senare... Vill ej lämna mina älskade barn och min Gena... men så ser livet ut för mig nu. Men Tacksam för sååå mycket i Livet ändå! 
 
 
Hjärtan!
 
Vi hörs!
 

Kommentera

Publiceras ej