Grönsaker, frukt, bär Ger Liv! och Glädje och Skratt! Nej Tack Mjölkprodukter!

4kommentarer

Hej vänner! 
 
Sitter här med kära mamma! Det är dags att gå och lägga sig snart! I dag hade mamma en infusion av chemotheraphy, det tog ca 90 minuter... men hela besöket på kliniken tog nog ca två och en halv timme, eftersom blodprov kollas och alla hennes värden. Mamma har sovit hemma mycket i dag, men det har hon gjort mycket innan också. Men när man får chemo i blodet så får man också mediciner som skall motverka allergiska reaktioner osv. Ja, nu har hon tagit chemo i blodet två gånger här. En per vecka som vi varit här. Och sedan är det en veckas uppehåll. Det känns bra att det blir uppehåll... för det är den veckan som vi skall resa hem. Då har hon också uppehåll en vecka från hennes chemopiller, ett piller som hon tar tre gånger om dagen. Hon har också medicin som är såkallad gentargeted theraphy...  Självklart är chemon värst. Det gör att man mår illa och tappar matlusten och känner sig svag...speciellt innan kroppen vänjer sig vid medicinen. Men det vi kan vara tacksamma för är att här är chemon svagare än hos den konventionella vården. När läkarna såg här vad mamma fått ( hon fick en dos chemo i Sverige ) så sa dem att den var enomt stark för hennes kropp och "toxic".... Ja de jobbar på ett litet annat sätt här. Och DE RÄDDAR LIV! Vilket jag är sååå evigt tacksamt för! Hon får såklart Dr Burzynskis egen medicin och hon har liksom jag fått rådet att övergå till en helt annan diet... UTAN SOCKER, UTAN VITT MJÖL ( något för alla att minska på eftersom det är sååå ohälsosamt...och orsakar sååå mycket mer än bara cancer, ohälsa i stort!!! Det finns alternativ som dinkelmjöl, kornmjöl, rågmjöl och helt enkelt grovt mjöl. Det finns till och med pasta, tjohoo, som är gjort av till exempel dinkelmjöl...och det äter jag ibland, pastaälskare som jag är ).... och mjölkprodukter är inte så nyttiga som vi kanske tror! Ja det är kanske inte något nytt för många. Det orsakar benskörhet, bl a.
 
 
 
Älskade mamma vid Burzynskikliniken igår när vi väntade på taxi för att åke "hem". Hon går själv...även om de ofta på kliniken vill ge henne en rullstol att sitta i... men oftast insisterar hon på att gå själv... Hon har styrkan min mamma! <3 Även om jag ser att hon just nu är väldigt trött... men det är så i början av dessa kurer, innan kroppen vänjer sig. 
 
 
Ett STORT PROBLEM MED MJÖLKPRODUKTER ÄR ATT DE GÖR KROPPEN SUR ( och ja öven kött gör kroppen mer sur faktiskt )... OCH CANCER TRIVS I DEN MILJÖN... OCH VI BEHÖVER EN BASISK/ALKALISK KROPP...DET ÄR BÄST FÖR VÅR HÄLSA!!!  Cancern vad jag förstår överlever inte i den miljön. Men Mjölkindustrin insisterar på att vi alla skall dricka mjölk...Osv...ja ni vet nog det!!!  när den i ställlet ger så mycket allergier och problem.
 
... och VAR HITTAR VI MAT SOM GER OSS EN BASISK/ALKALISK KROPP... JO, JUST DET... TA DA!!!! ; GRÖNSAKER, FRUKT, GRÖNT, OCH JA DET FINNS ANNAT OCKSÅ! Mörka grönsaker bl a innehåller så mycket av antioxidanter, klorofyll, vitaminer, mineraler. De är perfekta intag av Vitamin C, betakaroten, B9 (folsyra), och fibrer. Allt detta motverkar cancer!!! Såå vi behöver ladda våra kroppar med allt detta! Och även positivt humör! Inte alltid lätt... när man mår illa och inte har lust att äta någonting... Men sakta vänjer sig kroppen från att så att säga vara mer "sur" (acidic) till att bli mer alkalisk ( basisk). Det här är en diet jag försökt följa i över två och ett halvt år! Tack Sasha för all din hjälp och matlagning! Vi har också ofta indiska kryddor i maten vilket är sååå nyttigt...gurkmeja har till och med Dr Burzynski i en av sina mediciner. Så det rekomenderar jag!  Gurkmeja, kummin och koriander är antiflammatoriska  och är jättebra för immunförsvaret...tips att ha på maten för att hålla sig själv och barnen friska!!! Och Skratt Skratt så mycket det går! Promenader ja i den takt det går...eftersom... att bli svettig åtminstone tre- fyra gånger i veckan ca 40 minuter (men man får ta det i den takt som man kan)... Och vila... så måste ;) följa den rekomendationen och gå och lägga mig strax... 
 
Häromkvällen så såg vi den roliga filmen French Kiss med Meg Ryan och Kevin Cline, en film som jag sett alltför många gånger... men det var länge sedan sist... Bra att få skratta och ja, jag älskar ju miljöerna.... Sydfrankrike och Provence... här står de vid utkiksplatsen ( ja jag kallar det för det ;) ) i Cannes... med den vackra utsikten... ahh! Vi såg den på datorn och låg i den stora säng vi delar jag och mammsen här i vår lägenhet...  Men ofta har vi varit så trötta att vi somnat på kvällarna... så det har inte blivit så mycket film och sådant som jag trodde... men sömn är viktigt också speciellt nu för mamma. 
 
 
SÅÅ VI GÖR GRÖNSAKSDRINKAR/SMOTTHIES!!! = GOTT! GER SÅÅÅ MYCKET ENERGI! Mycket bra start på dagen. Vi gör en grönsaks/bär eller / och fruktsmoothie innan frukost och innan middag. Helst skall det drickas ca 30 min innan vi äter...men går det inte så gärna 15 minuter innan. Blanda in hälften grönsaker; till exempel selleri, romansallad, broccoli, grönsallad, blandad sallad....och ca ett glas vatten ( upp till dig ) och blanda gärna det först... sedan lägger du i till exempel blåbär, hallon, äpple, banan... vi använder mycket bär... Sååå mycket som möjligt skall det vara ekologiskt!!! Bären kan gärna vara frysta nu på vintern... det använder vi... just nu. Känner själv att den här drinken ger mig såå mycket Energi!!! Sååå Tips Tips!!! Boosta din Energi!!! Vi fick tips om dessa smoothies genom kliniken ( jag kände till boken ) och har börjat med dem. Innan dess gjorde vi en annan typ av grönsaksdrinkar som också är väldigt nyttiga. 
 
 
 
 
Lägger in boken av Victoria Boutenko igen ( Ja även Anticancer är en såå bra bok för alla med så mycket informarion om diet, rekomenderas!!! ) Ett Grönare Liv! Där finns flera goda recept på goda smoothies!!! Vill ni få mer energi nu under vintern...följ hennes råd ;) Ps... igen, smoothimaskinen skall helst ha 1000 Watt. 
 
 
Ja inte konstigt att så många av oss är sjuka... med det pålagt stressfaktorn i livet och även andra faktorer. Jag är så tacksam att här på Burzynskikliniken så VET dem om just dessa faktorer, hur viktigt det är med en hälsosam diet osv... och att de därför uppmuntrar patienter till en mer hälsosam livsstil. Det betyder väl inte att man aldrig skall unna sig en kaka eller något sött i livet... men hur som helst som cancerpatient så skall man nog vänta med det. Och det finns sååå många bra alternativ! Får skriva mera senare... Nu när jag börjar vakna upp själv i livet :-)... Hela den här processen är ett uppvaknande för mig! Sååå Tacksam! Nu är det viktigaste min älskade mamma! Och jag är såå tacksam att vi får komma hit! Igen tack min Gena!
 
 
 
 
Kraamar igen alla ni därute!
 
Jessika
 
 
Tack fina syster min för din kommentar och fina Agneta och för att ni följer oss och speciellt mamma, hon blev så glad, och för allas hälsningar, tack alla ni! Det värmer i Hjärtat! Mamma blir såå glad när hon hör från er! <3 
 
 
If You Only Say One Prayer - Say Thank You! 
 
 
 

4 kommentarer

Agneta

31 Jan 2013 10:50

Hej igen på er fina tillfrisknare! Ja, jag vill så gärna följa er! Och så visar jag bilderna för Tore som inte är Facebookare så vi är med båda två, så klart. Det låter så sunt för er att vara i den lugna, varma och ombonade miljön och det fina omhändertagandet ni får i Houston. Man blir lugn själv av att läsa! Här får ni massor stärkande tankar <3<3 <3 från oss. Många kramar! Agneta

Anna Lejon

31 Jan 2013 15:59

Hej!! Har hört via mamma att Mona också har det lite kämpigt, men ni verkar ju vara på rätt ställe nu:) Har läst lite i bloggen och blev sååå inspirerad att börja med dessa "gröna drinkar" så jag beställde boken och även en ny blender!! (har sneglat på boken ett tag men aldrig köpt den) Kram till er fina! Hälsa mamma Mona så mycket från mig:)

Evelyne

31 Jan 2013 18:43

Du må ønske god bedring til mammaen din!!! Dere er så heldige at dere fikk sjansen å bli kjent med dr B.! Vi kan bare takke universet at sånne mennesker finns og at du har mulighet å hjelpe de andre.
Du har helt rett om melkeprodukter og hvit mel - jeg plutselig fant ut ifjor at jeg er allergisk mot både kumelk og hvete, kuttet dem ut og jeg har ALDRI følt meg bedre! Jeg skal definitivt prøve meg på grønne smoothies :-) takk for tipset!

sigrid

02 Feb 2013 15:17

Vilka bra och värdefulla tips Du bjuder på Jessica.
Jag är så tacksam för dem och Din vänskap.
Sigrid

Kommentera

Publiceras ej