...använder vi inte den skapande talangen...vänder den sig emot oss?

2kommentarer

Godmorgon vill jag skriva...även om det nu redan är lunchdags...väntar på mina svärföräldrar och Sasha att bli klara och vi skall gå och äta lunch på vårat ställe...Leo´s.
 
Jag har börjat morgonen i lugn takt...åt långsam frukost och läste lite i tidningen Vi, som jag ibland köper...läste en intervju med Linn Ullman.... och det hon sade slog mig verkligen...det fångade mig : "Ingmar sa att om man inte gör sitt arbete så vänder den skapande kraften och blir demonisk." Hon talar också om att den skapande talangen är en gåva...och gör du inget av den vänder den sig emot dig.... Ja det känns så rätt för mig. Hon och hennes man har något som kallas Freedom hemma...datorn är frånkopplad mellan 9-17 varje dag...detta så att de skall kunna arbeta. Och jag känner att det är såå rätt...vi är alla sååå distraherade av..facebook (som jag inte har något emot), och datorn spel etc...för att inte tala om hur distraherade våra barn är... Ja ett ämne att utveckla. Och något för mig att leva efter!!! Hmmm! Ja, känner att tyvär...facebook och annat drar mig från DET jag skall göra också...något mer i livet! Men facebook ger och har gett mig mycket...värme och nya och gamla vänner väcks till liv...men det kan ta sååå mycket av ens tid...ja en kvart kan helt plötsligt bli en timme...ja ni känner nog igen er:-)
 
Nu skall förkylda lilla jag gå och äta god mat på Leo´s (förkylning som jag dragit på mig hemifrån...eller vem vet kanske på planet hit) ..har hunnit med bad i heta "mineralkällor" här i Baden på förmiddag, i lilla staden ligger allt så nära.
 
Tacksam! Tack Livet! Kärlek alla!

Jessika

2 kommentarer

Anna

04 Sep 2012 16:18

Håller helt med dig att det är mycket i livet som distraherar oss. Datorn och tv:n, stora tidstjuvar, men också en källa till avkoppling. Man/Jag får ta ett beslut att bara se på tv x antal timmar eller vara x antal timmar på datorn. Intressant om man skriver en lista på allt man vill göra på vardagarna - då tycker man att tiden inte räcker till (ibland tycker man så), men börjar man kolla lite mer i detalj vad man lägger sin tid på - då kan man helt plötsligt frigöra många sköna timmar. Jag försöker införa en tidsgräns för mitt tv-tittande och det är jättesvårt, plötsligt kommer ett jätteintressant program - "oj, jag ska bara titta litegrann" tänker man/jag och vips är kl 23:20 och helt plötsligt har man sett nyheterna, några sitcoms etc etc också. Och ja, detta är en källa till förbättring.

Susanne

05 Sep 2012 08:49

Tänk vad lustigt det är, har precis tänkt i ungefär samma banor :) Jag har också tänkt på när jag försöker planera någon affärsidé, då planerar jag i närheten av det jag vill göra, inte exakt det jag vill göra, det blir för läskigt på något sätt. Nu när jag slappnar av och inte stressar börjar de stora tankarna komma :) Under stress finns ingen plats för dem... Det känns som att jag hittills cirklat runt och inte använder mig av min sanna kreativitet och där är mycket riktigt användningen av datorn en stor tjuv. Tack för att du påminde mig om det :) Kraaaamis

Kommentera

Publiceras ej