Gratiskramar <3 ...jag ställer mig med vingar på ryggen :-) <3

2kommentarer

Hej kära mina!
Sitter här efter en stärkande promenad i mitt område på vårt mysiga café med sååå gott te och gott bröd, som jag köper hem till familjen, bland annat danskt rågbröd som är en av favoriterna hemma... Och även ett fruktbröd som är mittemellan bröd och fikabröd. Mitt favorit te här är det gröna teet...Sencha Blåbär....mmmmmm! Och jag hittade ett bröd här som är bakat av dinkelmjöl...om jag förstår det rätt så är det ett sorts urvete...som vi använde fram till medeltiden innan vi upptäckte det visserligen goda :-) vita vetemjölet, men ack :-) så onyttiga! Tips! bröd bakat med dinkelmjöl är faktiskt gott! I och för sig har nog min smak ändrats efter snart två år utan...vitt mjöl, socker, mjölkprodukter ( förutom  yoghurt  utan socker som jag kan äta ) och salt...ja lite salt bör jag få i mig och då helst havssalt som är det nyttigaste.
I går hade jag ett himla spännande och intressant möte med en av min syster Susannes vänner, hon är från New York och och är en proffessionell Storyteller/ Sagoberättare/ Berättare. Hon är på resande fot ofta och just nu är hon i Stockholm några dagar. Ja vad innebär det att vara Storyteller... Min uppfattning... Hon bor på olika platser i världen...ibland i längre perioder... En gång bodde hon på en plats i Latinamerika där hon mötte barn från orten, och och genom sin interaktiva berättarteknik där barnen deltar och genom sin smittande livsglädje, barnen på orten stolta över sitt ursprung. Hon gjorde något som kan tyckas enkelt, hon berättade om deras egen historia, ingen hade någonsin lärt dem någonting om deras egen historia. De var vad jag förstod fattiga barn som inte kunde nästan något om sitt både intressanta och spännande ursprung. En självklar del i hennes arbete är att lyssna på barnen/ungdomarna, och på så vis föra en dialog med dem. Hon kan också göra barnen/ungdomarna ja kanske likaså vuxna medvetna om mobbing...just genom sitt interaktiva berättande där barnen/ungdomarna är med och i just det här fallet hittar kreativa bättre lösningar än just mobbing i olika situationer.
Hur som helst så var det väldigt roligt och spännande att lyssna till hennes berättelser om sina resor i världen och möten med människor och platser. Hon är själv en väldigt inspirerande person och glad. Det jag också älskade med det hon gör är att hon överallt dit hon reser ger " Free Hugs" Gratis kramar. Hon har en skylt på sig och klär sig färgglatt och med vingar på sig...och ja, just ger kramar till den som vill bli kramad.  Det kan vara alla möjliga människor, hon nekar aldrig någon. Hon berättade att ibland kan just en kram få några människor att dela med sig av saker som de kanske aldrig berättat för någon. En hemlös berättade i tårar att det var först gången någon hade rört vid honom på tjugo år... I Sverige hade inte så många vågat krama henne när hon provat på vid tidigare tillfälle. Ja kanske vi är mer rädda för beröring här? Eller kanske folk blir rädda och tror att hon är galen...men hon är  en av de mest inspirerande, levande och visa människor jag mött. Jag tror jag tar med mig henne till mitt älskade Tornedalen...och kanske jag ställer mig där i min huvudort bredvid henne med vingar på ryggen:-) ... det vore nog bra för mig. En av de viktigaste gåvorna i livet vi kan få, Det är att ha förmågan att Ge! Och det behöver inte handla om materiella saker, även om det inte är fel heller att ge av sitt överflöd...men att ge av sin kärlek och glädje... Det är något som jag vill lära mig mer av Nu! För livet är Nu!
Hej kära mina!


Sitter här efter en stärkande promenad i mitt område på vårt mysiga café med sååå gott te och gott bröd, som jag köper hem till familjen, bland annat danskt rågbröd som är en av favoriterna hemma... Och även ett fruktbröd som är mittemellan bröd och fikabröd. Mitt favorit te här är det gröna teet...Sencha Blåbär....mmmmmm! Och jag hittade ett bröd här som är bakat av dinkelmjöl...om jag förstår det rätt så är det ett sorts urvete...som vi använde fram till medeltiden innan vi upptäckte det visserligen goda :-) vita vetemjölet, men ack :-) så onyttiga! Tips! bröd bakat med dinkelmjöl är faktiskt gott! I och för sig har nog min smak ändrats efter snart två år utan...vitt mjöl, socker, mjölkprodukter ( förutom  yoghurt  utan socker som jag kan äta ) och salt...ja lite salt bör jag äta och då helst havssalt som är bland det nyttigaste.
.
Vårt mysiga café en lagom promenad bort...



Fina syster min med sin vän härliga Kristin och fina Sasha på mitt gamla café Sturekatten :-)




I går hade jag ett himla spännande och intressant möte med en av min syster Susannes vän, hon är från New York och och är en proffessionell Storyteller/ Sagoberättare/ Berättare.
Hon är på resande fot ofta och just nu är hon i Stockholm några dagar. Hon bor på olika platser i världen...ibland i längre perioder... Hon bor på olika platser i världen, ibland i längre perioder. Ja, vad innebär det att vara Storyteller...Min uppfattning av hennes berättelser….När hon befann sig i Latinamerika, i ett samhälle, arbetade hon med barn från orten. Genom sin interaktiva berättarteknik där barnen deltar och genom sin smittande livsglädje, fick hon barnen att känna sig stolta över sitt ursprung. Hon gjorde något som kan tyckas enkelt, hon berättade om deras egen historia... ingen hade någonsin lärt dem någonting om deras egen historia. De var vad jag förstod, fattiga barn som inte kunde nästan något om sitt både intressanta och spännande ursprung. En självklar del i hennes arbete är att lyssna på barnen/ungdomarna, och på så vis föra en dialog med dem samtidigt som hon berättar. Hon kan också göra barnen/ungdomarna ja kanske likaså vuxna medvetna om mobbing...just genom sitt interaktiva berättande där barnen/ungdomarna är med och i just det här fallet hittar kreativa bättre lösa mobbing i olika situationer.
Här ger fina Kristin gratis kramar med sina ängelvingar :-) (Hennes egen bild)



Kristin kramar en liten pojke <3 (Hennes egen bild)




Kristin hemma på besök hos Susanne...leker Pippi med Susannes barn :-) Pippi var en av Kristins
favoritbarnböcker som barn :-) (Susannes bild)



Hur som helst så var det väldigt roligt och spännande att lyssna till hennes berättelser om sina resor i världen och möten med människor och platser. Hon är själv en väldigt inspirerande person och glad. Det jag också älskade med det hon gör är att hon överallt dit hon reser ger " Free Hugs" Gratis kramar. Hon har en skylt på sig och klär sig färgglatt och med vingar på sig...och ja, just ger kramar till den som vill bli kramad.  Det kan vara alla möjliga människor, hon nekar aldrig någon. Hon berättade att ibland kan just en kram få några människor att dela med sig av saker som de kanske aldrig berättat för någon. En hemlös berättade i tårar att det var först gången någon hade rört vid honom på tjugo år... I Sverige hade inte så många vågat krama henne när hon provat på vid tidigare tillfälle. Ja kanske vi är mer rädda för beröring här? Kanske är nog överflödigt att skriva för mig…vi är mer rädda!  Folk här blir rädda och tror att hon är lite knäpp eller galen, är det inte så?...men hon är en av de mest inspirerande, levande och visa människor jag mött. Jag tror jag tar med mig henne till mitt älskade Tornedalen...och kanske jag ställer mig där i min huvudort bredvid henne med vingar på ryggen:-) ... det vore nog bra för mig. En av de viktigaste gåvorna i livet vi kan få, Det är att ha förmågan att Ge! Och det behöver inte handla om materiella saker, även om det inte är fel heller att ge av sitt överflöd...men att ge av sin kärlek och glädje... Det är något som jag vill lära mig mer av Nu! För livet är Nu!
Kraaamar Kraaamar Kraaamar Kraaamar till Er Alla kära!
Jessika
If You Only Say One Prayer – Say Thank You!





2 kommentarer

Susanne

07 May 2012 19:22

Du är så inspirerande själv fina syster med din penna som redskap :) Vågar världen möta dig? Det kan ibland bli en massa kramar och ibland kanske kramlöst men du får aldrig sluta göra det du tror på och brinner för...



Som moder Theresa sa



Människor är ofta oförnuftiga, ologiska och självcentrerade; Förlåt dem i alla fall.

Om du är vänlig, kan människor anklaga dig för att ha dolda, själviska motiv; Var vänlig i alla fall.

Om du är framgångsrik, kommer du att vinna några falska vänner och några sanna fiender ; Var framgångsrik i alla fall.

Om du är ärlig och uppriktig kan människor lura dig; Var ärlig och uppriktig i alla fall.

Det du ägnar dig åt att bygga upp kan någon förstöra över en natt; Bygg upp i alla fall.

Om du finner ro och lycka kan de bli avundsjuka; Var lycklig i alla fall.

Det goda du gör idag kommer människor ofta att glömma imorgon; Gör gott i alla fall.

Ge världen det bästa du har och det kommer aldrig att vara nog; Ge världen det bästa du har i alla fall.

För du förstår: till syvende och sist är det mellan dig och Gud; Det var aldrig mellan dig och dem i alla fall.



Denna dikt skrevs av Moder Theresa och är ingraverad på väggen i hennes barnhem.

Jessika K

18 May 2012 23:42

Tack kära fina syster för allt! För att du finns! Älskar Moder Theresas ord. De ger mig Kraft! Kopierar dem! Sitter här med dig och Anna i vårat <3 Armasjärvi och myser med en kopp te när våra små har somnat. Mysigt! Love you! <3 Jess

Kommentera

Publiceras ej