Gratulationer och storm...

1kommentarer


When you are present your attention is
fully in the Now, that Presence will
flow into and transform what you do


Eckhart Tolle





Hej alla underbara vänner därute!

Sitter vid mitt skrivbord....kära sängen...gott te vitt te...och på en tallrik har jag en god dinkelmacka med lite mandelpasta/smör..och även ett litet grönt äpple. Ja, det blir gott! Tänkte skriva lite! I dag skall vi fira min käre fina pappa Sven, som fyller år i morgon. Älskade syster min och älskade bror min med alla sina fina  "busungar/sötisar" kommer hit! Hääärligt att ses!


Och i morgon fyller min kära fina svärmor Zoja också år! Samma dag! Inte dåligt eller hur! Så ibland har vi firat de tillsammans...men i år är vi på olika breddgrader...så även min lillstumpa och Gena min...men snart kommer de alla hem. Såååå glad! Läääängtar såååå! I går när jag pratade med min lilltjej så var hon arg...inte på humör att prata :-) men i dag skulle hon bygga prinsess "grejs" (vet ej riktigt vad) med pappa sin :-) så hon var lycklig och glad och hade inte riktigt tid att prata heller...lilla vännen min, och hon kallar mig hela tiden för pappa också. Det gör mig glad också för det betyder att hon varit mycket med sin älskade pappa, det behöver hon vår älskade prinsessa, ja de båda! Ja, älskar alla mina underbara fina såååå, och ja er alla hela min fina underbara släkt åt alla håll och kanter! Och ni vänner också åt alla håll och kanter...Ljus Ljus och Kärlek till er alla!
Vackra blommor till er fina födelsedagsbarn :-)!


Nu räknar jag dagar tills min älskade prinsessa och min älskade Gena kommer hem... <3 !!! Pojkarna har i går kväll...förutom att titta på fotbollsmatchen mellan Sverige och Finland med morfar såklart, och två kompisar som var här,  de bor precis bredvid ( jag och mormor, ja mammsen min satt uppe och myste själva :-) ).. de älsklingarna, pojkarna, mina har byggt ett helt slagfält med sina soldater över hela golvet... i tv-rummet där nere... nu får vi hoppa runt för att ta oss till soffan...:-) Och även nu under morgonen har de byggt...fullt upptagna :-) Inga frågor om spelande här inte...skönt! Och de läser mer...självmant! Tänka sig va!!! :-)  Hmmm....ja, sedan tog jag en sväng ner....och ja...där sitter mina fina pojkar...ja lillebror leker med soldater...men de övriga tre, kompisarna som kommit över på morgonen, och storebror...på varsin mobil spelande...och tv:en på...så tji fick jag! Ha ha! De ledsnade väl på soldatbyggandet, och lite spel på helgen får de ju göra :-) ...men försöker att få de att hålla sig till att enbart ha ett ljud på i ett rum, alltså inte, tv, tre spel, och ja gud vet vad...tooo much!! Så tv:en stängdes av!
Gårdagens batalj revs för en ny som inte riktigt blev färdig...



God investering; Kapla pinnar, håller ditt barn sysselsatt länge...:-)


Och i dag firar mina fina underbara föräldrar sitt 45 års jubileum! Och det borde jag veta...hmmm....men mamma kom på det själv... Men jag kände...är det inte något med 8 oktober...hmmm.... Men det får vi fira i dag också....Men present kommer sen. I dag har vi i alla fall tårta och present till pappsen, som är vår hustomte här....men skall nog hitta på något till söta vår mamma också! <3
...Ps...fick också veta att de träffades på utestället Swings den 8 oktober 1965 i Stockholm...mamma min var där med två vänninor och pappsen fick minnsan köra hem de alla tre i sin gamla kärra...tjejerna hade bestämt att en av dem skulle fixa skjuts hem (inga sena bussar på den tiden fanns) och det blev mamma min som gjorde det...hon blev ju uppbjuden av en snygg tornedalilng, vacker som hon var och fortfarande är. Nästa dag följde hon redan med på pappas födelsedag (här går det undan:-) ) till två av pappas storasyrror som bodde i hop i stan, och hälsade på...och lillesyrran hans frågade...har du med samma tjej som förut? ha ha! :-) Men ja, det var länge sedan och still going strong! :-) Älskar er fina ni! <3
45 års jubileum minsan!!! Hipp hipp hurra! :-)

Ja...lite familjehistoria bjuds på här...ha ha! :-)

Jag är som ett barn...det är så skönt att ha mina föräldrar här...pappa går runt som en liten hustomte å fixar och gör saker med barnen...går med dem till skolan och hämtar hos kompisar...osv... Och mamma var hos sin fina syster i förrgår, hade lite mysigt. Det är jag sååå glad för, det behövde hon och ja, jag är så glad för det, för de båda. Men själv så kände jag...som ett barn...men var är mamma då...det kändes så tomt i mitt hjärta för mig. Så skönt att ha dig här mamma och er båda :-)! De lagar riktig mat...barnen älskar deras älgfärsbiffar, pappas gravade lax, mammas fiskgratäng osv...Och bara eran omtanke, och att bara vara...! Tack fina ni. Men snart skall ni få åka hemåt upp till skogarna och dalen och vila lite. Och det behöver ni.
Och Genas fina föräldrar kommer och vara här en hel del också, som de varit tidigare...och Genas pappa är också en söt hustomte han också...går runt och fixar och grejar...och är med barnen...och hans fina mamma ja hon fixar och grejar med barnen och klipper och klistrar och ja, självklart lagar riktig mat, underbara soppor och pilmeni, vareniki, och ja god härlig rysk mat, ryska sagor...Barnen får uppleva så mycket från båda våra föräldrar, det är jag så tacksam för.


Och nu vill jag också säga att jag är sååå Glad, som många andra, att Tomas Tranströmer fick Nobelpriset i Litteratur!
Jag tänker inte låtsas att jag har läst allt av honom, för det har jag inte...men en del här och där...av hans dikter...som för mig talar till mitt hjärta... som många säkert skrivit/sagt...med enkla ord kan han beskriva en oändlighet...det för mig är mystik. Det här behöver vi kära vackra Sverige! Fler som läser honom och upplever hans vackra ord! Tack!

Och vill säga tack fina Sasha för att du hjälpte mig att ta mig i kragen igen... det behövdes med råge!!! Har latat mig och inte fått något gjort på allför länge... slutat nästan med meditation i några månader...skyllt på att jag har fullt upp med barn...inte promenerat regelbundet...inte skrivit regelbundet, inte ens för mig själv, gäller inte bara bloggen...ja, jag har kommit av mig...och det får inte hända mig!!! Så nu har vi börjat igen, med meditation tidigt på morgonen, och promenader varje dag... Vi hade ett allvarligt samtal för några dagar sedan. Och det är ju bara jag själv som kan fatta beslut över mig själv, inte någon annan...är jag för lat eller för motvillig till meditation och sådant så kan ingen annan göra något...om jag inte finner tid och vilja till att skriva så kan bara JAG ändra på det! Undanflykter finns en miljoner...passar egot perfekt...att hitta på massor med ursäkter...Igen tack Sasha! Känns så skönt att komma igång igen...och det är livsviktigt för min hälsa! Jag är så tacksam!

Har så länge haft sådan motvillighet mot all fysisk aktivitet...träning...jag nästan om inte hatat det så avskytt det...kanske fick jag  en överdos av det i barndomen... Så jag tog avstånd från det med buller och bång i ungdom och vuxen ålder! :-) Tillhörde ju den sportige famiiljen (ja så uppfattade jag det själv) i byn, med duktiga syskon och själv hade jag ett överdrivet behov av att visa mig bäst hela tiden i allt, när det gällde sport...men inne i mig så avskydde jag det...så det var nästan någon sorts självplågeri, ja i miniskala kan man kanske kalla det... Kanske en förklaring till varför jag drar mig för all sorts träning nu...men promenader passar mig nog mera, än så länge...har svårt att se mig springa och gå på gym...men vem vet...det kanske är ett måste..:-) Men friska långpromenader är väl inte fel!:-) Det känns härligt!

Hallåj igen alla kära en ny dag...

Det här postade jag på facebook i idag...
Stormen har dragit förbi!!! Pust! Firade morfar Sven här hemma i går, pappsen vår, på hans födelsedag, som är i dag! Grattis fina söta pappa Sven! Hela gänget hos oss, ja utom mina älsklingar Junia, och min Gena, å resten av klanen Kaganovitj, men här en virvelvind av barn....ja, äldstingen vår 16 år, Lukas ♥ förutom att han hade coolaste huvudbonaden, höll sig väl ganska lugn, ...men resten drog runt ( 8 stycken :-) glada pigga, från 2 till 10 år, pust!...och vi vuxna mitt i allt, precis som det skall va! :-) Å god mat och tårta! ♥ Love you all!
Vår äldsting i familjen, fina underbara vår och "min" (ja, min systerson) Lukas...med sin coola huvubonad från unicorn kid konserten.(?) Förklara sen Lukas, ok! :-) Den mössan skulle jag ha gått med på högstadiet hemma i byn! Gooo Jessika! :-)!
Fullmundering; födelsedagspresent från barn och barnbarn...:-) till pappa och morfar Sven.

Och i dag på födelsedagen var nog ingen gladare än födelsedagsbarnet själv att få njuta i lugn och rooo och läsa sin tidning...ta vår mellanpojke till dansen i stan...och undertiden strosa runt i stan medans han väntade...dricka lite kaffe kanske, läsa lite tidning...röka lite cigarill.... Ja, i dag var en lugn dag, men vi njöt ändå i stormen i allihop i går, även om det gick vilt till, hej och hå! Ha ha!... Och  idag har vi hela gänget här ringt och grattat baba (farmor) Zoja på hennes födelsedag...de skulle fira med middag ikväll och ja det har väl också tagit härliga promenader vid havet i dag. :-)


Nu middagsdags för lilla mig här...sen middag...


Vi ses!



Kraaamisar i massor! Hjärtan!


Jessika


- If You Only Say One Prayer - Say Thank You!



- God Bless You!

1 kommentarer

Natasha

09 Oct 2011 22:42

Bra,bra,bra! Mera, mera, mera ( ja utan allt för mkt press på dig ) :)

Kommentera

Publiceras ej