Sverige - Världens Bästa Karlsson - NOT!!!...och så lite av vackra Moskva!

0kommentarer

Truly, it is in the darkness that one finds the light, so when we are in sorrow,
then this light is nearest of all to us.

- Meister Eckhart -




Konstverk från Moskvas tunnelbana...bilden hamnade högst upp antagligen för att den ville det :-)


Nu vill jag flytta till Moskva...är såååå ARG...GRRR! Som en Tigrinna på den svenska sjukvården som inte kan skicka blodprovsresultat....Nej det ska ta två .....GRRR veckor innan jag får dem...och ja då är resultaten redan gamla...VAD ÄR FEL!!!??? För mycket fikande i detta avlånga land???? Sorry om jag sårar någons känslor...finns underbara läkare och sjuksköterskor jag vet....men så TRÖTT!!! Ska jag vara frisk för att kämpa med detta??? SEGA system....har de hört talas om internet som används friskt i många länder...får resultat inom en dag i många andra länder...!!!   Athena rider på sin häst med sin gyllene båge och det vackra håret som flyger i vinden... och det är JAG!!!


...att behöva vänta i TVÅ VECKOR!!! i Sverige för att få provresultaten...tror vi alla att det är så i hela världen??? I Polen och Frankrike har vi fått mina blodprovsresultat samma dag via internet, kostnad ca 300 kronor!!! Går också att få resultat i handen! Samma sak gäller också i Ryssland på många kliniker!!! Är vi världens bästa Karlsson som vi, det stela systemet, ofta verkar tro??? Svar NEJ!!! Heja Sverige!!! Ha ha!
Tänker med medkänsla på alla människor i vårt vackra land som inte orkar kämpa...och kanske inte har någon vid sin sida som hjälper till som jag har. God Bless them! Och jag vet att det finns problem i varje land, inget land är perfekt, alla har sina problem....men nu talar jag om mitt eget land här och nu och det jag upplever! Och jag upplever att Sverige alltför länge har levt i en illusion att vi är så himla bra och BÄST bäst bäst hela tiden...har sett det hos affärsmän, i vården och politik osv... här kommer vi duktiga svenskar och ska visa er...ja speciellt i vår attityd mot forna öststater..och mycket möjligt till andra icke såkallade västländer. Och till den amerikanska kulturen knäböjer vi...är det så??? Och varför?
En grönskande gata i Moskva...


Nära där vi bodde i Moskva :-)


Här byggs "skyskrapor" för fullt.


Ja, i Ryssland finns mycket korruption, men även mycket bra som vi inte ser och inte vill se, svensk media vill medvetet mest skriva om det negativa så är det. Och korruptionen i Ryssland, och ja det fanns gott om den i Sovjet också, men korruptionen som kommit efter Sovjetunionens fall har skett med västländernas goda minne...vill väst att det skall gå bra för Ryssland??? Undrar det??? Självklart har Ryssland eget ansvar liksom vi alla har ansvar för oss själva som människor och våra egna länder...men när ett land faller sönder, ett form av kaos uppstår...så är det inte fel att få stöd och hjälp...men det sker kanske bara i en drömvärld. Och då talar jag inte bara om Ryssland/Sovjet. Det finns andra exempel i historien och det är väl bara att se sig runt omkring vad som händer i dag i världen.
Jag, fina underbara Sasha och hans helt underbara syster Olga i Moskva våren 2010...och sådana här vackra alleér finns det gott om i Moskva.



Vår vackra park i Moskva...här sitter mina fina svärföräldrar tillsammans med snälla Zema och njuter av härligt väder och grönska. Zema körde vår bil när vi bodde i Moskva...jag får ju inte köra bil nu..och han blev som barnens extra farbror, de älskar honom...ja han är som en i familjen fortfarande.



Min älskade Gena med våra fina vänner Sasha och Olga


Och hur många gånger ser ni soliga bilder från ett vackert Moskva? Solen skiner i Ryssland också, ja det finns tusen problem, men det finns också bra saker, människor som äter glass, går på tivoli, mycket kulturevenemang, människor som är glada, skrattar, skämtar, skämtar det gör ryssar mycket...mycket mer än svenskar...även om svenskar gör det också som vi alla vet...det finns gott i båda våra länder, i alla. Men media vill mest visa ett Ryssland med grått väder, prostituerade, korruption, maffia...osv..men det är inte allt! Surprise!!! Många av oss som har bott i Moskva har svårt för mycket, de jobbiga enorma bilköerna, och annat som kan irritera en så man blir gaalen, men sååå många av oss älskar staden, och människorna, pulsen, utbudet av kultur, ett enormt rikt kulturliv, och för den som är finsmakare av god mat finns underbara restauranger...Moskva är en hel metropol. Och staden har vackra parker, mycket grönt, centrum har så många vackra byggnader, kyrkor, Kremlin... Ja, media i hela världen har ett problem i sig att koncentrera sig överhuvudtaget på det negativa det vet vi ju alla. Men ibland undrar man varför Ryssland oftast oftast, nästan ALLTID skall visas med grått disigt tråkigt väder och deprimerade människor??? Görs det speciellt?
Ja det här var mina funderingar om det i kväll...och nu lite bilder, men långt ifrån alla...
Moskvas välkända tunnelbana



Vacker ljuskrona med målningar i tunnelbanan...


Konstverk...Mir betyder fred eller värld


Tåget...



Välkomstgåvan...konstverk i Moskvas tunnelbana...något att skåda i taket :-)



På väg ner...



Hundens nos som ger tur eller lycka att vidröra...på väg förbi...



...varje förbipasserande vidrör hundens nos :-)








Ja det var lite av den vackra och speciella Moskva tunnelbanan...värt ett besök...varje dag passerar ca nio miljoner människor i tunnelbanan...Sveriges befolkning...inte dåligt att klara av!



En vacker park nära Moskvafloden...här finns också påbörjade försök till skräpsortering...och i parken finns också något som jag speciellt tyckte om, my cup of tea...några bokhyllor som står ute i parken där människor kan lämna gamla böcker och själv välja ut någon bok som de vill låna/ta hem. Rolig idé :-)



Jag och Gena och vänner med våra barn i Gorkij parken...eller Park Kultura som den numera heter :-)



Och då måste ju våra älskade pojkar få rida lite...sedan blev det tivoli i parken med kompisar :-)



Ja det var lite av mitt Moskva...men bara lite lite...finns så mycket mer...har inte alla blider tillgängliga som jag skulle kunna visa. Nu redan sent här.


Har inte bloggat mycket senaste dagar, det har kommit upp en hel del för mig, ångest...som ibland börjar övergå till att kännas som sedan länge förtryckt energi...jag andas och låster det passera genom min kropp...uppåt uppåt passerar det genom kroppen, så upplever jag det. Men såklart, rädslan finns där, ibland mer ibland mindre...när det kommer. Och vi har gjort en del jobb med Sasha. Vi mediterar varje morgon och promenerar och gör övningar. Nu gäller det för mig att hålla på disciplin! Att inte börja slappa igen. Och att ha ett schema med några punkter som jag skall utföra varje dag. Meditation, promenad, övningar, skriva minst en halvtimme gärna mer varje dag. Sasha talade allvar med mig i dag igen angående disciplinen...och det är jag tacksam för!!! Tack tack tack! Det är en gåva för mig att lära mig det...Äntligen! En äldre väninna till mig här i Stockholm berättade för många år sedan att hon uppfostrats i privatskola och i väldigt priviligerad miljö...och hur tufft och svårt det än var, så är det disciplinen hon lärde sig under den tiden som hon är mest tacksam att ha med sig i livet. Och det förstår jag. Det är något jag nu VILL hålla på! STARKT! Det är min överlevnad! Så jag är tacksam för den hjälp jag får även om det inte är så trevligt för egot att få höra ibland...


Angående kära Sverige...Jag älskar dig kära land och mitt fina vackra Stockholm och Tornedalen...och människorna hur vi än alla är...men jag som svenska känner ibland, eller kanske ofta, att jag är redo att ställa mig upp och skrika...som i dag! Hallå vakna land! Som säkert flera av er känner igen.
Ibland undrar jag om vi passar in i protestantismen...var det något för oss när den kom för så många århundraden sedan? Jag ser på den ortodoxa kyrkan... och den har behållt det mystika, som jag upplever det, mer än den protestantiska kyrkan...kanske det har format oss mer än vi tror genom århundradena? Jag har mycket att säga om den ortodoxa kyrkan i dag som jag har svårt för...men det mystika som finns kvar i den ortodoxa kyrkan för människor i kontakt med det obenämnbara...med det högre på ett sätt som kanske inte nås genom den protestantiska traditionen...har vi mystik i prostestantismen? Inte på samma sätt tror jag. Här är det mer ordet som är det som styr kyrkan och det rigida inrutade, även om förändring sker, men till vad?...min upplevelse...men jag kan ha fel...något att forska i...det här något som kom till mig under en av våra morgonpromenader. Så får se om jag utvecklar det mer. Kanske någon annan har några spännande tankar om det? :-)
Godnatt kära vänner! :-)


Hjärtan i massor!
Jessika



If You Only Say One Prayer - Say Thank You!
(de vackra orden hörde jag kära Oprah säga i ett av hennes program för länge sedan)

Här kommer vi vackra Tornedalen! :-)
















Kommentera

Publiceras ej