Det blir chokladtårta i år:-)

0kommentarer

Truly, it is in the darkness that one finds the light,
so when we are in sorrow,
then this light is nearest of all to us.
 
- Meister Eckhart -
 
 
 
Ännu en ny dag här i soliga Houston. Jag sitter och väntar på att mitt Tropical te skall svalna lite, väldigt hett. Sasha sitter med mig här på Starbucks och läser i sin bok. Här är nästan fullsatt som vanligt.
Tack så mycket för din fina kommentar igår Agneta här på bloggen, min pappa berättade att ni hade varit på besök hos oss..., och tack så mycket från mitt hjärta för dina tankar som du sänder till mig, det värmer och hjälper mig så mycket, alla tankar och stöd som sänds till mig. Det var också så intressant att läsa om det seminarie om medvetande som hålls i Stockholm. Önskar att jag var där och kunde delta. Men det kommer fler gånger, eller hur :-), så ser fram emot det. Ja, vår lilla tjej tycker om att hålla igång när vi har besök, men det hör till åldern också antar jag. Och läppstift, say no more! Jag ser också fram emot att lyssna på dina föredrag någongång, och skall redan idag se om jag kan hitta några av dina artiklar på Idag sidan på Svd. Har alltid tyckt om Idag sidan som de har. När jag fick hem Svd, så var faktiskt Idag sidan bland det första som jag bläddrade till för att se om det fanns någon spännande artikel.
En bild av himlen igår
Det här teet, Tropical tea, är så gott så det måste jag köpa med mig till dig Therese min kära kusin. Känner att du skulle älska det. Det måste vi bara ha på kontoret. Kraaam till dig :-)!
 
 
Om en vecka så åker vi till New York till en klinik där de kommer att undersöka min hjärna i två dagar. Kliniken jobbar uteslutande med hjärnan. Förhoppningsvis kommer de att kunna hjälpa mig med min ångest. Vi har fått rekommenderat denna klinik av en vän till Gena, min man. Så jag berättar mer om det senare när vi är där, eller efter. Det betyder att jag missar min älskade lilla prinsesas födelsedag. Hon fyller fyra år min älskling. Men jag har berättat för henne att hon fyller år två gånger, och att vi kommer att fira henne jättestort den andra gången när mamma är med också. Då skall vi även fira pappa Gena som fyller år dan efter henne. Så vi kan göra ett stort kalas med massor av chokladtårta, ingen tårta med hallon eller jordgubbar för henne. Det har hon gjort klart för mig flera gånger, vi har samtalat om det många gånger på telefon; mamma jag vill ha tårta med choklad och inga jordgubbar och ingen grädde... Så då får vi se till att det blir så. Men jag sa att vi kanske kan göra en extra tårta med grädde och jordgubbar för de som vill ha det. Det var ok, sa hon. Så så får det bli! Mormor som är expert på tårtor får göra chokladtårta till första kalaset, sedan får hon lära mamma, mig, att göra chokladtårta.
 
Bild på Sashas goda mat, med yams, sötpotatis, och god svamp och annat gott, önskar jag hade bild på våra goda gräddtårtor, men det har jag inte...en annan gång.
 
Jag är hopplös på allt med matlagning.. osv. Men jag och min Gena har i alla fall lärt oss att göra gräddtårta, och vi är ganska duktiga på det:-), kvällen innan någon av barnens födelsedag så har vi tårtfabrik nere i köket, vi gör tre-fyra tårtor på en gång, oftast med hallon eller jordgubbar, enligt min mammas recept, som hon har fått av sin mamma, min kära mormor. Min syster gör också tårtor enligt det receptet, men jag vet att  hon varierar sig lite ibland, och hennes tårtor är alltid supergoda också... Men nu är det dags för oss att lägga till chokladtårta till vårt sortiment:-). (Så nu min älskade Gena får vi lära oss att göra chokladtårta, ännu en tårtsort till vår tårtfabrik:-)
Angående matlagning, jag börjar lära mig en del om indiska kryddor och matlagning genom Sasha, och jag har såklart lagat mat till mina barn, kanske det man kan kalla enkla saker såsom, linssoppa, fisksoppa, renskav, fisk, egna sallader, osv... men jag skall bättra mig nu, kanske något lite mer avancerat... Men jag saknar tiden när jag lagade mat själv till mina älskade barn. Nu har vi en hel armé av morföräldrar och farföräldrar som hjälper till, tack älskade mina... Men som sagt matlagning har aldrig varit min starka sida. Det har alltid varit så att så fort någon har velat dela med sig av ett recept till mig, så slutar jag automatiskt att lyssna efter andra ingrediensen... hopeless case:-)!
 
Så här såg det ut idag på Starbucks/Barnes & Nobles
 
 
Snart tänkte jag dra mig hemåt, vill se Oprahs intervju med Obama, tror Michelle Obama är med också. Tänkte att det kunde vara intressant att se. Vill höra lite om hans visioner, tankar om sitt presidentskap osv... får se vad han säger. Har hört att han anses vara en ganska svag president...hmmm, jag hade hoppats att han skulle visa lite mer styrka. Jag hade förhoppningar när han valdes till president. Det kändes som att han hade visioner och stod för mer upphöjda ideal än den föregånde presidenten. Det tror jag i och för sig fortfarande. Jag gillar honom. Men jag är faktiskt inte den personen som är så insatt i det här, hur det amerikanska folket ser på honom som president. Jag tittar ju inte på nyheter...men ibland blir det några minuter här och där faktiskt innan jag stänger av. Jag vet faktiskt att Osama bin Laden är död. Vi satt och såg serien Brothers and Sisters igår, och det kom just till ett avgörande intressant moment... när Breaking News slogs på för att meddela att Osama bin Laden hade dödats..., sen var det nyheter för resten av kvällen.
Nu skall, jag börja vandra hemåt för att se på Oprah. See ya!
I denna korridor gick jag vilse idag... det är våra härliga korridorer i vårt lägenhetshus... vanligtvis tar vi bakvägen för att slippa dessa ändlösa oinspirerande gråa (varför gråa???) korridorer, men idag var jag tvungen att gå genom dessa, och vilse gick jag, det är några svängar (tack och lov hittade jag en karta) allt lika grått, innan man kommer till hissen, allt är gjort för de som har bilar = alla utom vi två, så de med bil = alla utom vi två, parkerar närmast den ingång som man har till lägenheten...
 
Hej på er vänner!
Är hemma nu, Sasha lagar lite middag. Och jag sitter och bloggar lite. Han älskar att laga mat, bara så ni vet det, och jag hjälper till med disken, så det är inte så att jag bara sitter...:-) Ja, nu är jag tillbaka, det kom lite emellan, så nu har vi ätit god mat, och Sasha har gjort en god Smoothie, baserad på almondmjölk och frusna ekologiska bär, hallon, blåbär, lite banan (inte frusen) osv... Gott Gott! Mmmmm! Nu skall jag dricka lite grönt te och kanske se något trevligt på dvd, behöver skratta lite idag. Min vän draken försökte komma på besök idag några gånger, men lyckades avvärja honom. Lyfter mitt svärd... så gott jag kan!
mmmm...Smooothie!
 
Anna, min fina bästis, såg din kommentar nyss här på bloggen. Ja, vi hade roligt på bibblan, och jag minns bibliotekarien innan Lilian.. Har också för mig att han hette Gustav Adolf, men det kanske bara var för att du kallade honom det:-) Ja, det var vår fritidsgård, så tacksam för det, så tacksam att vi hade ett litet bibliotek på den tiden! Det gav oss sååå mycket, så mycket! Och det var så mysigt att stanna till där på väg hem från skolan, vi kunde ju bli kvar där länge... Tack för att du är med mig! Kraam på dig Anna!
 
Sköt om er mina fina vänner därute!
 
Kärlek i massor!
 
Jessika
 
 
- Oprah for Nobel Peace Price -