Medkänsla - Och en dag på stan

0kommentarer

"Through love all pain will turn to medicine."

- Rumi -



En dag på stan idag, The Big Apple... slutade med två och en halv timmes sömn hemma på hotellet.
Vi skulle egentligen avslutat kvällen med fin middag på den svenska Restaurangen AquaVit, men jag sov och sov och sov... kunde inte komma upp ur sängen förrän nyligen, så det blev middag på rummet. Sasha träffar en vän på stan, så det blev en bra lösning. Jag behövde verkligen vila. Har varit en intensiv vecka, och idag gick vi ganska mycket till fots. Besökte Svenska Sjömanskyrkan, där vi drack lite te och kaffe, Sasha var så glad att dricka starkt kaffe. Tyvärr kunde jag inte smaka deras ekologiska goda kanelbullar, next time :-)! Kyrkan har ett himla fint bibliotek, och jag hittade gamla exemplar av några av Victor Rydbergs böcker, som jag tycker mycket om, och hann bläddra lite i, bland annat Den siste Athenaren. En bok jag läste för många år sedan, som handlar om Julianus Avfällingen. ( Julianus regerade som kejsare endast under tre år på trehundratalet till och med år 363, ca femtio år efter att romerska riket antagit kristendomen som officiell religion, men han försökte under sina korta tid som regent återgå till den gamla romerska religionen... Viktor Rydberg ger en liten annan bild av Julianus än den vanliga negativa historiska bilden, för mig en väldigt spännande bild, heretiker som jag är :-) ) Av någon anledning glömde jag helt bort att ta bilder inne i kyrkan och det fina biblioteket. What happened to me???
(Vi hann springa förbi Rockefeller Center)


(Fontän och vackra blommor nära Rockefeller Center)


(Rockefeller Center)


Sedan lite shopping, sprang in till det stora varuhuset SAKS, men lämnade det ganska snabbt. Mittemot låg såklart en väskaffär, med märket Cole Haan, som jag gillar, med himla bra priser faktikt. Hittade en väska såklart!!! :-) Ljusbrun och lite större än den jag har nu, har ju fått påfyllning med mina mediciner, naturmedel, och mer blir det. Sedan blev det Bloomingdales, Sasha ville hitta sandaler, med tanke på vädret i Houston, och då hittade även jag två par skor med märket, Cole Haan, de har Nike Air sula så de är väldigt sköna.
(Min nya väska, och ett par av skorna, samma märke som väskan. Färgen på bilden lite blekare än originalen)
Sedan lunch, äntligen fick vi sitta.... efter det gick vi till ett av våra favoritställen, The Roerich Musem, som ligger on the West Side, nära Riverside Park. En av mina favoritområden i NY. Tydligen så "bor" Will & Grace i de området, även Seinfeldgänget..., lite viktig information :-)
Här några bilder från den gata där museet ligger på.
(Sasha nära Roerichmuseet, älskar den gatan.)





Här kommer lite av från insidan av museet och av några av de vackra tavlorna som Nikolaj Roerich målade.
(Elijah, The Prophet)

Älskar den här tavlan, Elijah, The Prophet, liksom flera av Nikolaj Roerichs tavlor. Det finns även ett stort museum med hans tavlor i Moskva.
Efter vårt besök på museet så tog vi en taxi hem, vilket tog  40 minuter på grund av all trafik, eftermiddag och människor på väg hemåt, så somnade redan i taxin. Men jätteglad att vi hann se lite av New York idag och att vi besökte museet, kyrkan och så glad för min väska!  Alla som känner mig vet ju om att jag är en "Bagoholic"... Lämnade mina stora väskor hemma, så behövde verkligen en, eller hur :-)!
(Vårt hotell Giraffe, med gångavstånd till Path Medical Center)
När jag kom hem till hotellrummet så hann jag se de sista tio minuterna av Oprah. Hon visade gamla klipp från tidigare shower som betytt mycket. Hon besökte kvinnor som satt i fängelse och som hade dödat sina barn. Fruktansvärt! En av kvinnorna sa till henne efter intervjun att hon var så förvånad att Oprah inte hatade dem. Det Oprah svarade tycker jag visar på hennes storhet. Hon berättade att det var ett stort ögonblick för henne, eftersom hon då förstod att vi människor egentligen alla bär på samma smärta, men vi tar itu med den smärtan på olika sätt, beroende på var vi är i livet. Hon avslutade med att säga "When we know better, We do better". Det är sant. Att kunna visa sann medkänsla med dem som befinner sig på samhällets botten i människors ögon, är sann medkänsla. Det är beudransvärt att kunna visa sådan medkänsla, och även att kunna förlåta, och det är egentligen det som många av våra stora andliga lärare talade om i alla religioner, tror jag. Det är bara att läsa till exempel Jesus Kristus ord. Det fick mig att tänka på den mamman som sprutar botox i sin stackars åttaåriga dotters ansikte. Jag tänker på den smärta som den mamman måste bära på för att göra en sådan hemsk sak med sin lilla dotter. Och den smärta som hon överför på det sättet på sin dotter. Båda behöver hjälp. Har hört att videon när hon botoxar sin dotter, cirkulerar runt på YouTube. Jag hoppas båda får hjälp istället för detta.


Dags för mig att packa lite, igen sent, och imorgon flyger vi till värmen i Houston.


Längtar sååååå tills jag flyger till mina älskade barn, min älskade Gena och min underbara storfamilj, till bästa vännerna i världen, vårt fina hus, vår vackra gård, Stockholm, naturen och de underbara dofterna, fåglarnas kvittrande utanför sovrumsfönstret varje morgon, mitt favoritcafé....allting!


Kärlek Kärlek


Jessika


Ps. Tack för era kommentarer mina älskade vänner. Betyder så mycket för mig!  Anna let´s make it a date here in New York! :-)
Ps. Tack min kära bror för de bilder du skickar från kalaset och från påskmiddagen. Love you!

- Oprah for Nobel Peace Price -

Kommentera

Publiceras ej