Ps. hälsning från New York

2kommentarer

The wound is the place where the light enters you.
 
- Rumi -
 
 
Hej vänner mina!
 
 
En kort hälsning från New York, som jag än så länge inte ännu hunnit se så mycket av... Vi har spenderat två dagar på det medicinska center som vi besöker "The Path Medical Center". Huvudläkaren där är Dr Braverman. De har fokuserat på att undersöka min hjärna på olika sätt... igår var vi där från klockan 10 på morgonen till klockan åtta på kvällen, så vi var helt slut när vi tillslut drog oss till en restaurang för att äta sen middag. Men de får mycket gjort där vilket är bra. Det känns att de är professionella. Men de hade bett oss ta med eventuellt, filmer eller annat tidsfördriv att sysselsätta oss med under dagen, vi har ett rum som vi kan disponera, kallas suite av någon anledning, ser inte ut som det, hur som helst..., inte en sekund ledig för annat än olika tester, så det här med att koppla av och se en film eller att sitta och småblogga lite är bara att glömma, en kort lunch fick vi beställa till rummet, ekologisk var den minsann, och sedan go! go! fortsättning med tester... pust.
 
(Första kvällen i NY, hann vi promenera lite, bl a i den här parken)
 

 
 
 
Hade jag inte min vän ångesten så skulle det vara intressant och roligt att bevittna, speciellt "all the commotion" när Dr Braverman kommer in..., Jag, och Sasha, tre läkare, två sjuksköterskor, alla samtalar nästan samtidigt (utom jag och Sasha, ja ibland försöker jag som typisk dum svensk räcka upp handen.... och få ett ord med i laget, forget it) alla bläddrar i sina papper och diskuterar, mellan allt detta hinner Dr Braverman trycka en tygros, fin faktiskt, på mina jeans och säga, you need this one! Ja, allt händer på en gång, och all information på en gång. Sedan sorteras det såklart upp och vi får sitta ner i lugn och ro och diskutera igenom de olika sakerna med behörig läkare, vare sig det rör min ångest eller andra saker som kommit upp under de undersökningar som gjorts på mig. Idag har jag gjort många abstrakta tester, på dator, svarat på frågor, minnestest, osv..., jag fick sitta 22 minuter och göra ett test där jag skulle trycka på en knapp om en fyrkant visade sig på den övre delen av en lite större kvadrat, ja ibland visade sig en fyrkant på den nedre delen av kvadraten och ibland den övre, och jag skulle alltså trycka på knappen om den visade sig på den övre delen... 22 minuter, ja det är min typ av dataspel, have fun Jessika! :-) Kanske går mer in på resultat som jag fått av alla dessa tester senare, inte idag, måste lägga mig snart, kanske ska köra ett avslappningprogram som jag har med den underbara Jon Kabat-Zinn, som jobbar med Mindfulness. Igår somnade jag i och för sig till hans meditation/avslappningsövning. Kanske inte helt fel heller. Ikväll kom vi faktiskt iväg vid sju på kvällen redan från kliniken, så vi tog en kort promenad efter middagen, det kändes skönt och stärkande för kropp och själ. Klimatet passar mig bättre här också. Här är det kring 20 grader dagtid. Härligt! Vi har i och för sig varit inne de senaste två dagarna. Och även imorgon skall vi till kliniken, en extra dag, det var tänkt att vi skulle vara två dagar på kliniken, men de vill göra fler tester, så vi skall dit imorgon.
 
(Grand Central Station, med utsikt från Restaurang, Michael Jordan, där vi satt och åt första kvällen)
 
 

(Sasha på restaurangen med utsikt över Grand Central, som de har gjort så fin)
 
Nu dags för mig att lägga mig snart, men skall nog lyssna på min Jon Kabat-Zinn först.
Det jag tycker om på hotellet, är att alltid på kvällen när vi kommer tillbaka till våra rum, i alla fall till mitt rum så spelas det klassisk musik på den lilla klockradion. Känns så skönt och avslappnande. I love it!
Behöver det! Med allt som händer, även om det är mycket positivt så har det kommit upp mycket ångest, som vi har jobbat med jag och Sasha,... men känns tufft, ibland som ett inbördeskrig inne i mig... mellan det ljusa och det mörka. Så känns det om jag skall vara ärlig. Krig mellan rädslan och det motsatta, som är att lyssna till det Högre i mig såsom Kärleken, det Ljusa...
 
 
(Alla stjärntecken på "himlavalvet", Grand Central)
 
 
All Kärlek till er mina underbara, familj och vänner! Tack!
Jessika
 
 
Ps, Sasha underbara vän, tack för dagens citat som du hade som facebook postings. Kändes som om den talade direkt till mig just idag.
 
 
 
If You Only Say One Prayer - Say Thank You!