Törs vi svenskar tala om Gud?

1kommentarer

A grandfather told his grandson, that inside all humans “There is a terrible fight and it is between two wolves.”

“One wolf is evil and ugly: He is anger, envy, war, greed, self-pity, sorrow, regret, guilt, resentment, inferiority, lies, false pride, superiority, selfishness and arrogance
The other wolf is beautiful and good: He is friendly, joyful, peace, love, hope, serenity, humility, kindness, benevolence, justice, fairness, empathy, generosity, true, compassion, gratitude, and deep VISION.
The grandson looked up at his ...grandfather and asked, “Which one will win?” The grandfather replied, “The one you choose to feed


(Citatet skickat till mig av fina Hana som kommentar till gårdagens inlägg, den är så sann och så vacker! Tack så mycket, fick mina ögon att tåras, Love you my dear Hana!)

Solen skiner idag, sommarvädret fortsätter. Har lust att köpa nya kläder, det var längesedan. Och för en gång skull tog jag inte med mig så mycket som jag brukar när jag reser, så känns som att det är dags att förnya sig lite... Och har ej riktigt det som passar vädermässigt. Men är ofta inte så upplagd för shopping, konstigt nog, eller hur? vänner mina:-)... , måste fördela mina energier, och nu sitter jag hellre här på Starbucks en stund med mitt te och mitt äpple och skriver, älskar att skriva. It´s my cup of tea! :-)  Så det finns positiva saker med det som händer mig nu, det är mindre slöseri med tid att "hänga runt" känner jag, detta hängande runt berodde på en inre frustration av att vara "stuck", fast i min lilla låda, som har låst min kreativitet i såååååå många år, som jag har berättat om tidigare, och som jag säkert skulle kunna skriva en avhandling om, men det skall jag inte göra just nu :-). Nu känner jag mig mer koncentrerad på det som jag verkligen vill göra, livet har tagit tag i mig och säger, Hey, Jessika! nu får du ta dig i kragen och göra det du skall i livet. Så känns det på många sätt. Så tack Livet!
(Sasha i sin snygga, nyinköpta, vita skjorta, vi är på väg till Burzynskikliniken)

Vi har varit på kliniken idag, och allt såg bra ut. Imorgon skall jag påbörja en femdagarskur av en medicin som jag tog förra månaden, måste vänta 28 dagar emellan. Det är en lågdos, chemotheraphy, men gen targeted som det kallas, just mot de gener som uppför sig som de inte skall, jag är inte så duktig på att förklara det medicinska. Vill ni veta hur min behandling ser ut, så fråga min underbara man Gena, ärligt han har mer koll än jag, och även Sasha. Det kanske inte är så bra, men så är det, jag är bara ärlig. Jag vet såklart vilka tabletter jag tar dagligen, men att förklara det och att riktigt ta in allt det medicinska det är inte min starka sida än så länge, något att jobba på... Så vi skall till kliniken imorgon också, på eftermiddagen. Vi satt ganska länge och talade med vår fina läkare Larisa idag, och vi hann tala om både religion och filosofi innan vi sa hej då. Så är det med ryssar upplever jag, det kan ofta bli samtal på djupet. Men det känner jag i och för sig att jag har med er mina svenska vänner också, ni är underbara! Och flera här på kliniken har blivit vänner, också nu. Så tacksam för det.
(Träd i blom framför Burzynskikliniken)
Det jag försökte säga igår, om ni läste det jag skrev, är att jag känner att det i Sverige generellt verkar finnas en rädsla att utveckla samtal mer på djupet, kanske måste man vara riktigt goda vänner för att göra det. Men i stora sällskap överlag så känner jag att det ofta saknas djup. Så känner jag,... det blir om ditt och datt och ja, vem gjorde det och inte så..., bla bla bla... För mig känns det tråkigt! Det är inte så att man måste diskutera livets mening vid varje middag, men kanske någongång närma sig ämnet... Vad tycker ni? Och kanske lite mer vidd och bredd och djup och ja, lite mer guts (mod) i samtalen, nu talar jag om mig själv såklart också, är så trött på mummande och hummande, och att vara så "nice" hela tiden,... Hej Jessika, i många år... ja, ibland har jag väl "lyst upp" men ja, jag talar om mig själv också...Är jag orättvis mot oss svenskar? Det känns att det finns en stor rädsla att närma sig ämnet, och att nämna ordet Gud, God forbid! :-) Då är det Halleluja varning direkt... eller så är man en flummig New Age-are...är det verkligen såååå????? Ja, lite tankar från mig...

Hej igen vänner mina!
Ätit god middag, äter lite choklad, bara två bitar, dricker mitt gröna Havtornste... vill visa en bild där jag satt tidigare och jobbade lite, när jag svarade på lite mejl och kollade facebook etc.. Fick ett mystiskt paket från Ryska posten with Love, från Sverige idag, from the Motherland som "the delivery guy" sa. Men öppnar det imorgon. Fick bra användning av paketet idag i alla fall, faktiskt himla praktiskt:
(Ett litet skrivbord på min säng, fint eller hur? :- kanske behåller paketet, bättre än mina kuddar)

Kväll här, och ni sover nog redan allihopa....funderar på att se en liten rolig film innan sängdags, känner att jag behöver det. Skratt är bra för helande och för hälsan! Sasha sitter vid köksbordet och pluggar franska, eller läser franska menar jag, han vill inte kalla det "study", han läser sin Jules Vernes bok, jag är imponerad. Han sitter med datorns lexicon och lär sig varje ord han inte förstår på varje sida, så det går långsamt, men han lär sig, och när vi är i Frankrike så är han faktiskt duktig på att kommunicera och förstå...
Dags att se en rolig film, hmmm, vilken skall jag se?
Ska nog välja en gammal goding, som får mig på gott humör...


Tusen kramar till er alla! Och alltid Kärlek!

Jessika
(Himlen i Houston idag)



- Oprah for Nobel Peace Price -

1 kommentarer

Hana

23 Mar 2011 18:31

Tack sjalv!

Kommentera

Publiceras ej