"Mrs Nice" gör Uppror!

0kommentarer

Divinity is at the heart of you. It is the root of you...
In yourself lie all the mysteries of the universe. Through your inner self, your spiritual nature, you have a road reaching to the very heart of the universe...
 
- G de Purucker -
 
 
 
 
Starbucks, och en strålande vacker dag! Riktig sommar för oss svenskar. Sitter bredvid en ung tjej som talar i mobil och säger att hon längtar till sommaren!!!??? What??? Men det kan ju hända att hon längtar till sommarlovet, eftersom hon verkar vara en ung student. Det kan vara enda förklaringen eller hur? Hon har shorts på sig. Så det är varmt idag och klarblå himmel, det är med andra ord sommar!!!! :-)
Sasha vid teosofiska samfundet, på väg till vårt föredrag.
 
Vi har varit på vårat föredrag mitt på dagen, hos teosofiska samfundet här i Houston hölls det, vid tolvtiden. Så hunnit hem och vila. Behövde vila efter. Det vi diskuterade på mötet var en bok om Jesus esoteriska (inre hemliga) lära. Och just idag den esoterisk tolkningen av hans underbara Bergspredikan, och eftersom jag älskar det här ämnet så tog jag ganska stor del i diskussionen, även om jag ej hunnit läsa boken egentligen. Det var inte så många där på själva mötet (the study group) vi var ca åtta personer med oss inkluderat med mig och Sasha, och vi var de yngsta. Det var väldigt fina energier hos dem som var med på mötet kände jag, det kändes att de var öppna människor, till olika traditioner, religiösa som kulturella, och till nya människor. Det såg vi också på deras fina bibliotek som jag stod en stund och njöt av att gå igenom, älskar lukten av gamla böcker, det var många gamla fina böcker där, med en blandning av författare från olika traditioner och olika författare och filosofer. De fina energierna av hela stället är något som det bara gick att känna in.
Promenad i området innan vårt föredrag, tog lite kort på hur människor bor, antagligen "low middle class", kändes som fint område
 
Har fått inspiration att läsa boken vi diskuterade, och att läsa Bergspredikan mer noggrant, eftersom det är en så viktig del i det som Jesus egentligen ville förmedla till oss. Fem levnadsstätt kommer fram i bergspredikan. Ett sätt att leva, ja ett rättesnöre för livet. Den store Tolstoy själv koncentrerade mycket av sina religiösa skrifter som han skrev, på just Bergspredikan, och det är många som ni kanske vet som har inspirerats av Tolstoy, till exempel Gandhi, som brevväxlade med Tolstoy sista året av Tolstoys liv. För mig är allt detta väldigt inspirerande.
Efter mötet, eftersom jag tog en ganska aktiv del i själva mötet, ja, jag kände mig väldigt hemma; så fick jag precis när jag gick ut från mötet en stor energivåg av känslor som gick upp över hela min övre del av kroppen, och det gick så fort så jag fick stå med Sasha och lugna ner mig, en bit utanför huset där vi hade varit. Det blev som en kortare, ångestattack, andas andas,.. så det var mycket känslor som hade kommit upp, ja egentligen hade jag känt det innan mötet att det bubblade i mig. Så det var på gång.
Sitter på en bänk, tar paus under vår promenad, så varmt, och tar kort uppåt på ett underbart vackert träd
 
Så det får nog bli ett kort inlägg idag. Även om jag känner stor inspiration att skriva, fick stor inspiration även på mötet, eftersom vi talade om sådant som är inspirerande för mig. Vi satt och jobbade efter att vi kom hem idag, efter vi ätit lunch, och innan jag vilade. Det behövdes. Min kära tonåring kom upp igen, och jag kände en smärta över mitt bröst, en sorg över att inte våga ta steget ut i livet, att vara så rädd, att vara fast i den där himla förbaskade lådan, i rummet. Men 41 åringen är redo att ställa sig på bordet eller uppe på taket, varsomhelst, mitt på torget, och ropa och skrika; sluta vara den där eviga "snälla" Jessika, Mrs Nice..., show up for God´s sake, här är jag! Så trött på att vara rädd! Och så trött på att känna mig i ofas med mig själv, visa upp en sida, och vara en annan inne i mig. Har gjort det för länge. Men det är klart att jag som äldre har närmat mig mer den jag är, på vissa sätt, och det är inte så att jag är speciellt blyg nuförtiden. Ibland såklart. Men min kropp och mina tankar har levt så länge på det sättet i det gamla tankesättet, med negativ syn på mig själv och just det här med att hålla inne mina känslor, fröken "Nice". Men det bubblar i mig, det vill ut. Så det ska ut, och så är det bara. Men 14 åringen som kom upp är fortfarande så rädd. Att gå ut i livet, och jag sitter fortfarande fast med hennes syn på livet,  men samtidigt känner jag att jag har lämnat lådan, rummet, men nu står jag där utanför och är lite överväldigad och rädd... och det kommer upp så mycket känslor. Och ibland blir det för mycket. Så idag tillsammans med känslor redan innan bubblande i mig och i och med att jag tog del i mötet på ett aktivt sätt, så blev det lite för mycket för mig.
Sitter och bloggar till er, och dricker mitt gröna te, Chinese Night, från underbara The Stockholm Tea Centre. Bild lite suddig
Vi ska nog göra lite jobb ikväll. Är hemma nu, kom hem nyss. Sasha lagar mat och vi lyssnar på vacker musik. En del av det med sånger på Sanskrit, eller med inslag av fraser på sanskrit. Vackert! Ja, vi ska nog göra jobb ikväll, men en del av mig känner; kanske det är bättre att bara se en rolig komedi??? Får känna in! Att se en gammal rolig komedi skulle kännas härligt! Och att bara få skratta! :-)
Tack kära min underbara Natasha för din heja heja! kommentar! Love you! Behöver Det!
Dags för middag, Sasha har gjort lax med sauterade grönsaker. Mmmm..., indiska kryddor såklart!
Sköt om er alla kära fina vänner! All kärlek till er! :-)
Jessika
Ps. Det blir första Bridget Jonesfilmen, kan aldrig se nog av den, det var ett tag sedan. Och kan aldrig se nog av min Mr. Darcy såklart! Och alla är så bra i denna film; Renee Zelweger är helt underbar, såååå rolig, Hugh Grant, just love him, och såklart Mr. Darcy, han bara är!
Igen, Kärlek i massor till er!
 

(Vackra blommor på vår promenad innan vårt föredrag, fröken Ferdinand njuter och luuuuktar!)
 
 
 
 
 
- Oprah for Nobel Peace Price -