Surrendering...moving mountains

0kommentarer

The habitual and reactive "no" strengthens the ego. "Yes" weakens it. Your form identity, the ego cannot survive surrender.
 
- Eckhart Tolle -
 
 
Hej på er alla underbara mina vänner!
 
 
Har vilat idag, hämtat ut lite medicin på morgonen på apoteket, the Pharmacy, dyrt med medicin här..., tack för the way it works in Sweden... glad för våra äldre som ofta behöver mediciner, att de kan få frikort, och alla andra som behöver det. Men kanske det finns något sätt att genom försäkringar klara sig undan billigare, för alla dem som behöver mycket mediciner och vård i det här landet, men vet såklart att alla här inte har försäkringar som täcker deras medicinska behandlingar...tyvärr...
En tjej som provar på lite Rodeokänsla innan själva Rodeon.
 
Hur som helst har vilat idag, ville se klart filmen, the feel goood movie, Musics and Lyrics, med Hugh Grant och Drew Barrymore, som jag köpte för att jag tycker den är sååå bra som just feel good movie som jag bara kände att jag behövde.Men jag somnade ifrån den häromkvällen, och ja, nu på eftermiddagen gjorde jag det igen... somnade ifrån den, inte för att den är dålig, antagligen för att jag är lite trött. Men skall se färdigt den lite senare. Just love the way Hugh Grant sings and dances in the movie, han är så bra i den filmen, han kan faktiskt sjunga, om det är han som sjunger själv. Dansar gör han bra i alla fall. Ja, de andra spelar bra också.
Tack fina Kristina för din kommentar:-), Jaaaa, snälla kom över, även om du inte kan klippa mig, men det kan du säkert...vore såå roligt ha dig här! Kanske du kan gå med mig till frisören och hålla mig i handen....:-):-)Du och vår älskade vän i Kiev, ni vore ett bra team med mig till frisören. Älskar er båda!
Idag ville jag ringa till mina älskade barn men kände mig lite skakig, av alla känslor som ligger och trycker som vill ut, så kände inte att jag kunde ringa dem just då, ville inte få en ångestattack mitt i samtalet, och sedan var det redan för sent. Men jag får ringa dem imorgon mina underbara fina barn, som jag saknar och älskar mer än hela universum. Brukar säga till dem, att jag älskar dem mer än hela universum på kvällarna innan de somnar. Men på senare tid har vi utökat det till; jag älskar er mer än alla triljoners ziljoners biljoners universa. Det tycker de är så roligt, speciellt min sexåring. Men om jag ibland "bara" råkar säga, jag älskar er mer än hela universum, påpekar alltid min älskade sexåring, men mamma det är ju mera, det är ju ziljoners triljoners... han är så fin och söt älskade min. Alla mina älskade underbara!
Jag och Irena med Smoked Turkey legs, Texas specialite, men jag håller bara i Sashas turkey leg.
 
 
Ska lägga in bilder från våran rodeokväll igår. Måste be Sasha mejla över dem till mig här strax. Så får ni lite bild bevis. Men vi satt ganska högt  upp, vi såg väldigt bra, och det var faktiskt VIP biljetter dem skaffat, vi kunde gå ut och sätta oss i någon lounge bar, ganska stor, och äta snacks, ta lite drinkar, coca cola osv... (inget för mig, hade med mig egen matsäck med mat utan salt osv...), men vi satt ute i själva stadium, där spelas det american football också ibland. Vi ville ju uppleva själva rodeon, get the feel of it, så vi satt ute under hela rodeon, och såg allt live, och inte i loungen där man kan sitta i sköna fåtöljer och följa allt på tv monitors. Hur som helst så på grund av att vi satt så högt upp så blev väl bilderna inte så bra kanske. Innan själva rodeon, så var vi utanför stadium, där de sålde mat och mycket annat, och de andra i vårt lilla gäng, åt smoked turkey leg som är någon specialite här i Texas. Sasha sa att den var delicious, så får prova den nästa gång... eller hur! Jag menar om ett år eller så. För mycket salt i den nu för mig. Själv åt jag min medhavda matsäck som snälla Sasha gjort i ordning åt mig. På väg till själva rodeon, jobbade jag med min, som jag brukar kalla den, vän ångesten, hej på dej, välkommen igen, det är väl det jag borde säga när den dyker upp, hmmm, ja hur som helst kände mig lite spänd i bilen, ville ju inte få en ångestattack i bilen med våra vänner som körde oss... Så jobbade med visualiseringar, men tog också en kvarts tablett i bilen för att lugna mig... så är det fortfarande när jag är bland andra människor, jag blir extra nervös och då sätter tankarna igång. Jobb, jobb, jobb fortfarande. Och under själva rodeon, var jag också lite nervös i omgångar, det kom i vågor, så fick jobba med visualiseringar även då, och tog även då en extra kvartstablett... Ja, för att få mig till frisören så får jag väl droga mig helt, än så länge, LOL! (Eller så får ni komma och hålla mig i handen :-))...., men mina tabletter är tack och lov inte så starka, enligt min psykiatriker och även neurolog, och jag har gått ner från en i taget till en kvarts i taget, så det är positivt, och sedan får jag ta hjälp av en läkare att sluta helt. Så ser det ut för mig just nu helt enkelt, tyvärr. Never thought I would ever be a pill junkie, som jag brukar säga till Sasha. Har ju massor med andra mediciner med mig alltid i väskan som jag måste ta varje dag.
Janusz och Sasha äter sina smaskiga smoked turkey legs... you have to try it, ja enligt mina vänner här.
 
På morgonen igår så var jag hos min psykiatriker Karen. Och det kändes bra. Hon sa såklart att det är viktigt att jag jobbar med mina känslor och inte undviker dem, men att det är viktigt att göra det succesivt. Hon talar om gradual exposure. Även att göra det angående situationer som jag gärna vill undvika, att tordas umgås med människor, att tordag succesivt utsätta mig för olika situationer. Det är viktigt att göra det steg för steg. Och att fortsätta med mina visualisationer. Jag berättade om hur veckan hade gått. På väg hem från förra veckans möte med henne så fick jag en ångestattack i taxin hem, men den lugnade sig ganska fort, andades och höll Sasha i handen, hade haft en större samma dag innan jag gick till henne. Men även igår när vi kom hem så kände jag att det byggdes upp för en igen, så jag talade med Sasha om det och han föreslog att jag skulle sätta mig ner och skrev igen om vad som ligger under denna enorma rädsla...
 
...Så det gjorde jag; det ord som kom upp på en gång var Loneliness (på engelska), ensamhet. Så då började jag skriva det som kom. Det var en känsla av total ensamhet och övergivenhet. Jag känner mig övergiven och ensam, varför har du lämnat mig här Gud, skrev det som kom, varför? Jag känner mig helt avskild, disconnected, från alla människor, och från Universum och Gud. Och så rädd! Och igen kom det upp känslor av självförakt och hat till mig själv, kopplat till att jag inte uttrycker mig, mitt sanna jag, det jag har fått som gåva från Universum från Gud (liksom vi alla människor har fått en gåva från Gud/Universum/Det Högre eller vad du väljer att kalla det att förvalta i det här livet). Känslor som, vad har jag gjort för att förtjäna detta kom till mig, avskildhet så stor att jag inte vågar ta ett steg ut från min "box"/låda, där jag sitter instängd som en grå liten mus. Allt var kopplat till min 14 åring och tonåring. När jag senare såg var dessa känslor av ensamhet och och avskildhet låg i min kropp, då såg jag att det var i min hjärna. Det var inte så att jag med avsikt bestämde mig för att se var i min kropp dessa känslor befann sig i min kropp, det kom till mig som en inre bild, att de fanns i min hjärna, precis där min tumör är. De känslor jag jobbat dagarna innan (det ledsna och det arga), har jag sett befinna sig i min mage.
Ja, vad gjorde jag sedan.
Bild av själva rodeon när den är igång som bäst
 
Jag gjorde som tidigare, jag gav känslorna av ensamhet och av avskildhet (disconnectedness) så mycket medkänsla och kärlek som jag kunde, jag omfamnade dem och tog hand om dem. Som ett litet barn, och även den 14 åriga Jessika. Sedan såg jag hur Det Högre omgav och transformerade dessa känslor till Ljus och Kärlek. Lär mig att känslor är energier som kan omvandlas. Det Högres Krafter och Den Högsta Kärleken kan förflytta berg eller hur! Tron kan förflytta berg säger dem i Bibeln men för mig känns det som samma sak, att ha tillit till det hösta till Gud till Kärleken. Den Högsta Kärlekens kraft är den starkaste i hela Universum, uppehåller hela Universum! Och den kraften har vi alla inom oss. Det handlar bara om att ge upp sitt envisa motstånd, som kommer och kommer tillbaka, att våga släppa taget. Att ha all sin tillit till det Högre till Gud till Universum till Kärleken! To surrender som det heter så bra på engelska. Förstår intellektuellt att det är det det handlar om men hjärtat måste vara med, helt öppet för Kärleken!
Våra fina vänner Janusz och Irena
 
Har tagit lite paus, såg en stund på Oprah, annars finns tyvärr inte så mycket att se på här, mycket nyheter, koncentrerat mycket på det negativa i världen, ja, som nyheter överallt, men vi har förstås inte alla kanaler.
Det finns något som heter The View som visas varje morgon klockan tio. Det är fyra kvinnor, bl a den "ikon"förklarade Barbara Walters, hon är nyhetsankare, och programledare sedan länge, och Whoppie Goldberg, och två andra kända kvinnor, som jag inte vet vilka de är. De sitter tillsammans och diskuterar olika ämnen, och har även blandat med gäster, senast jag såg showen hade de Bush försvarsminister Donald Rumsfeld där, som gäst, han har precis kommit ut med sina memoarer. I och med att de fyra programledarna är kvinnor som är väldigt olika så kan de bli ganska livliga och intressanta diskussioner. De sitter i en panel och den som intervjuas placeras i mitten bland dessa kvinnor. Ja, jag tycker att det är ganska roligt att se. Lite tidsfördriv på morgonen, om jag lyckas komma ihåg det, eller vi inte är på kliniken eller något annat.
Avslutning av Rodeokvällen med en tydligen känd countrysångerska, I liked her, men vi gick ganska fort för det var sent, och ville undvika rusning, när alla från stadium går ut samtidigt... ja ni vet
 
 
Vill tacka min fina och underbara vän Monia, som jag igen, för tusendeelfte gången ringde idag när jag hade ångest på gång, när jag egentligen hade tänkt ringa mina barn. Du är alltid där för mig min älskade vän Monia, tack för att jag alltid kan ringa dig när som helst. Känner mig alltid lugnare efter jag pratar med dig. Du har hjälp mig så mycket under dessa år. Jag har ringt dig sent på kvällen, ja, olika tider, när som helst nästan och ofta varje dag, och du har hjälpt mig så mycket med dina uppmuntrande ord och på så många andra sätt. Tack snälla fina du. Jag älskar dig min fina vän!
Ja, tack alla fina underbara ni, min familj och vänner för alla ljusa tankar ni sänder mig och för alla uppmuntrande ord, det hjälper mer än ni anar. Love you love you all! Från mitt hjärta!
Och du min vackra underbara Gena, du är min Riddare alltid!
Bild av tivoli, utanför stadion där rodeon hölls. Sasha tog bilden från linbana som han åkte med Janusz, jag och Irena stod gladeligen nere på fast mark och tittade på när de åkte
 
 
Hej igen, senare på kvällen nu, har ätit middag, druckit te, och det har hunnit bli lite sent. Ville sätta in ett litet citat här ovan som jag brukar göra, och hittade ett citat av Eckhart Tolle som jag tyckte om. Läste upp det för Sasha, vilket fick honom att få mig att läsa upp det för honom och göra röst övningar säkert 20 gånger, skådespelare som han är, (och regissör). Han lärde mig att använda min röst på ett bättre sätt. Ja, han har ju till och med påpekat att jag håller för munnen när jag pratar, speciellt när det är flera personer och kanske något viktigt möte eller liknande. Hmmm, ja ni ser, gamla mönster som sitter i, inte höras inte synas... Men övningarna var faktiskt bra och roliga, det handlade om att jag skulle tala vid utandningarna, och göra pauser, eftersom jag skall tala när jag andas ut. Och även tala från nedre delen av magen. Så det var faktiskt en upplyftande övning. Så vi bestämde att vi skall göra sådana övningar varje dag nu. Bra va! :-). Jag som ser framför mig i mina framtida visioner att jag förutom att jag skriver för fullt, också håller föredrag och talar framför folk. Så det är jättebra! Super!:-)
 
 
Nu skall jag se färdigt min film och sedan förhoppningsvis gå och lägga mig.
 
 
Kram på er mina fina vänner!
Kärlek kärlek i massor
 
Jessika
 
 
 

 
 
 
 
- Oprah for Nobel Peace Price -

Kommentera

Publiceras ej