Sol, regn och filosoferande...och lite packning...

0kommentarer

"Can I be the space for this?" is the primordial spiritual practice. Usually, or always, you will find that, yes, you can be.



- Eckhart Tolle -



Här är jag igen.... sen kväll, har suttit uppe, det är lördagkväll och pratat med Sasha efter middagen om allt möjligt. Gamla minnen, livet i Stockholm, livet i New York, huruvida man skall återställa Stockholms Slotts gamla färg, den vackra gula, Vi säger båda bestämt Ja! Bort med den fula smutsbruna färgen! Och ta bort det fula Sergels Torg NU!, och fram för mer grönt där, Ja! Säger vi båda också bestämt till det! :-)  Och både USAs historia och Sovjets historia har vi gått igenom, snabbgenomgång, ha ha...ja en himla blandning blev det, mycket involverade Sashas gestikulerande beskrivningar och skratt från oss båda...  En kort anekdot från Sasha, ej ordagrannt, när han i början av sin tid i USA, kring 1990, åkte tunnelbana i Chicago, där han bodde de första fem åren innan han flyttade till NY: En ung ganska aggressiv ung man kom fram till honom och ville tvinga pengar av honom, några dollar kanske. Då ställde Sasha sig resolut upp och började med hög stämma skrika, med överdriven rysk accent, (han talar perfekt vacker engelska), I COME from Sovietunion, and you have not seen anything! Have you seen our empty supermarkets!!! Ja, han fortsatte ett bra tag gestikulerande så hela vagnen kunde höra honom... killen backade och kom av sig helt. Han var väl van att människor blev rädda för honom och gav honom pengar. Och det blev helt tyst i hela vagnen när Sasha var färdig med honom. Ha ha!...
Vi satt säkert i mer än två timmar efter middagen, men imorgon är det sovmorgon. Jag, hade i och för sig sovmorgon imorse, missade meditationen, skulle bara vila några minuter till, ja ni känner igen det, och Sasha visste att jag var väldigt trött kvällen innan, så han lät mig sova. Det var skönt att sova, men samtidigt är det himla skönt att meditera också. Men jag gick i alla fall och tränade idag. Yes!

Och vi tog en promenad efter klockan fem, i den 36 gradiga bastun, yes!!! Härligt! Härligt! :-) Tog mig till klädaffären Gap med Sasha (han gick också och handlade lite mat), hade glömt och köpa en sak, och ja, det blev kanske fem saker istället, hmmm...Har fått in att jag skall ha lite mera ljusa kläder, så det blev lite sådana inköp... men svårt med min lilla fröken hemma som fortfarande använder mig som handduk, torkar av sig på mina kläder, ja ni mammor vet ju hur det är. Jag minns förra året på skolavslutningen i Moskva, så hade jag på mig en helt ny Odd Molly vit lång blus, och den var mer brun än vit när vi gick därifrån, min älskade dotter hade ätit kakor, och även våran älskade sexåriga son, (våran äldsta älskling har vuxit ifrån det här med att använda mig som handduk, tack och lov :-) ) och lila tuschfärg hade jag på blusen också... tushfärgen gick ju såklart inte att tvätta bort, men det löste sig som så att det ändå passade in med blusen, eftersom den hade lite lila detaljer i sig....tack och lov...så det stör inte så mycket. Hur som helst vi får se hur det blir med packningen efter dessa nya inköp och andra, men har inte shoppat mycket alls, tre gånger allt som om allt, ja kanske fyra på hela denna tid... not bad, Jessika. Ja, ja! överlämnar det här med packningen till den dagen, vilket i och för sig är snart, Jippi!!!!

Ska bli såå sköönt att fåå pussa och krama mina älsklingar igen. Och jag är så lycklig över de goda resultaten här. Tack Tack Tack till Universums Högsta Makter! Tack!

Som jag skrev igår så är Dr Burzynski en otrolig man, han var precis i bl a Kina där de är intresserade av hans metoder, och han kommer att åka till Ryssland snart, inbjuden av högt uppsatta personer. Och i det här landet, har han flera gånger utsatts för hetsjakt och rättegångar, stämningar... men hela tiden har, hundratals tidigare patienter kommit till hans försvar. Så han har blivit friad. Och han har blivit hotat med fängelse och ja gud vet vad. Jag känner inte till historien i detalj. Men så brukar det ofta vara med pionjärer. Eller hur! ?  Hoppas att sådana länder som Sverige vaknar snart..., jag vet ju självklart inte allt som pågår i Sverige, det händer kanske mycket positivt vad gäller forskning(?) jag hoppas det, men som patient har jag inte märkt av det ännu. Tack och lov hade jag möjlighet att komma hit, det är jag evigt tacksam för. Jag är så tacksam! Tack älskade Gena för att du har gjort det möjligt, min Riddare, och ni hela familjen där hemma som har ställt upp så helhjärtat, tack älskade alla ni. Jag älskar er alla! Och tack alla ni fina vänner för allt stöd och ljus ni sänt mig! Tack älskade ni!
(Jag framför Burzynskikliniken, gammal bild från september förra året tror jag.)


Imorse vaknade jag tidigt, och kunde inte somna om, det kanske var därför som jag missade meditationen, när jag väl somnade om så var jag så trött.  Lite jobbig dröm, där jag i drömmen fick ett epeleptiskt anfall, men tack och lov vaknade jag. Men rädslan för ett anfall höll i sig ganska länge under dagen. Nu gäller det att klura ut vad allt symboliserar. Vad är rädslan egentligen, jag läste något vist idag, i en av mina alla böcker, där det står att du skall inte älska rädslan, men nyckeln är att förstå den. Då kan du överkomma den. Då kan du höja dig över den. Samma gäller nog för ilska eller andra så kallade lågvibrerande känslor. Med det inte sagt att det alltid är dåligt att känna ilska. Ilska såsom rädslan har ett budskap, som den vill förmedla till oss. Så därför behövs den och andra liknande känslor tills vi förstår vad som döljer sig under m. Det är min förståelse av det.
(Blommor i Antibes, Frankrike)



Jag minns en kvinna som under mina teologiska studier vid Uppsala Universitet, gick igenom sin uppsats om Mose och judarnas uttåg ur Egypten. Hennes tolkning var att den berättelsen kunde ses också som en inre resa. Hur man frigör sig från sitt inre slaveri, från sina lägre böjelser. Om jag inte minns fel... Och då fick det mig direkt att tänka på Bhagavadgita som också handlar om att frigöra sig från sina lägre böjelser, sitt lägre jag, Egot, eller vad man vill kalla det. Jag minns att vi jämförde dessa två berättelser under seminariet, ja lite grann i alla fall... Ser ni hur mycket visdom som kan döljas i så många av dessa gamla myter och religiösa skrifter... Det visar ännu mer att Allt kommer från en och samma källa - Ett budskap som ges till oss alla människor här på jorden, men i olika former. Att forska i den inre mystika likheten mellan dessa två till det yttre kanske helt olika historier, från två helt olika religiösa traditioner, är sådant som får mig att känna mig levande och glad bara jag tänker på det. Jag önskar bara att jag hade mer lärdom i det vetenskapliga, där är min kunskap skraltig, minst sagt... men jag är oerhört intresserad av kvantfysik... Ja, kanske nästa liv, ha ha! ...eller när jag är en glad 70-80 åring.. :-), eller ja, kanske om tio år, vem vet, eller hur! Det är ALDRIG för sent med någonting i livet! För mig handlar det om syntes! Syntes! Mellan, religion, filosofi, och vetenskap, kanske då når vi närmare det vi alla söker Den Högsta Sanningen, Det som några kallar Gud!
Sent här nu, så jag fortsätter mina resonemang och mitt filosoferande imorgon... Godnatt för ikväll mina fina vänner!
Kraaam!



(Nej, jag är inte i Antibes..., men datorn uppför sig som hon vill angående de nya bilder jag tagit, se nedan... så får hålla tillgodo med gamla bilder, och havet är väl alltid underbart att njuta av:-) )

Hej igen vänner! :-)
Söndageftermiddag här redan! Vi skall väl så småningom ta oss iväg till något som heter Whole Foods och inhandla lite vitaminer och det vi behöver ta med oss när vi reser. Whole Foods är en matvarukedja som finns, på många ställen i USA, de satsar på ekologiska produkter, från mat till vitaminer ja det man kan hitta i en vanlig matbutik, samt lite till, organiska parfymer till exempel... Och det finns en här i närheten ca 10 minuter med taxi, så vi åker dit ibland. Ja, vi åker nog snart.
(En gammal bild när det också regnade..., tagen från vår balkong, antagligen i mars någongång)



Tillbaka från Whole Foods, och här har skyarna öppnat sig. Ja, i 20 minuter i alla fall. Men det åskar fortfarande... det behövs verkligen här, lite regn. Jag lyckas tyvärr inte överföra bilder som jag har tagit både i går och idag, så det får bli lite gamla bilder. Ibland uppför sig min vän datorn lite som hon vill. Efter att vi kom hem så har jag hunnit packa en hel del, pust, nästan som ett workout pass, så känner mig ganska slut. Så avslutar för ikväll. Ska vila med en film kanske. Eller kanske min Will & Grace...
Imorgon blir det fullt upp, så får se hur det blir med bloggandet. Sen reser vi!!! Tjohooo! :-)


Sköt om er kära vänner och familj! :-) Love You!

Kram på er!
Jessika


- Oprah For Nobel Peace Price -

If You Only Say One Prayer - Say Thank You!


Kommentera

Publiceras ej