Skratt - Helande Kraft!

0kommentarer

The heart of the universe does not have a particular location; it's not somewhere out there. It is concealed in every being.
 
- Eckhart Tolle -
 
 
 
Hej vänner mina! :-)
Tillbaka på Starbucks... i ett hett Houston, fullsatt med människor, de flesta med datorer och anteckningsblock. Den unga tjejen som sitter bredvid mig har en söt rosa dator, inte en mac, dock... så jag som är macfrälst kan tyvärr ej konvertera, även om den är rosa. Som man säger, Once a Mac, You Never Go Back!
Har varit på kliniken idag allt såg bra ut, mina värden, men känner mig lite förkyld, det kan vara på grund av alla ombyten av klimat, flygresa osv... En rysk familj sitter bredvid mig, känner mig nästan som hemma i Moskva. Bara ni mina kära Moskvavänner, Starbucksligan,:-) som saknas! Men ni finns verkligen alla i mitt hjärta!
Det bor faktiskt ganska många ryssar här i Houston, vad jag förstår på grund av rymdstationen bland annat.
 
Himlen idag här i Houston
 
Efter vi kom hem från kliniken, så har jag sovit i två omgångar och vi har ätit lunch. Vi gjorde också en del jobb. Och det kom fram sådant som jag har sett förut, men det kommer ofta i olika varianter. Denna gång såg jag att rädslan för mina panikattacker döljer en stor rädsla för att använda min inre kraft. Jag såg en stor "force", en lysande kraftkälla inne i mig som var redo att explodera. Den har fått nog att sitta gömd och nedtryckt i sin lilla låda. It has had it with Jessika suppresing it down! Just had it! Den orkar inte hålla emot mera! Så det enda jag kan säga är; Prays the Lord! Tiden har kommit att använda min inre kraft! Thank you Thank you! Men den gamla vanan trogen, många års erfarenhet har jag ju, så reagerar jag i rädsla, men visualiserar nu den lysande kraften som lyser i mig, som egentligen ligger under allting. Vet ni om att till och med under min tandvärk igår så hittade jag gamla gömda känslor som jag inte visste fanns där. Såg mörker där sorg och ledsenhet. Så har jobbat med det igår. Och det kändes bra. Och har sett ljus ersätta det mörker jag såg under mina tänder. Fortsätter jobba med det.
 
Lyckades sätta mig vid ett bord här på Starbucks, som är fullsatt, där jag oftast inte kan sätta mig. Men idag gick det. Tack Gud! Känner också er hjälp, har en vännina som tänder ljus i kyrkor till mig, tack tack tack så mycket fina underbara du. Den kraften kommer till mig känner jag. Och Tack alla ni som är med mig! Känner ert stöd och er värme. Tack för era fina mejl via facebook och kommentarer. Tack från mitt hjärta!
 
Bild från Antibes av vår äldsta kille och vår lilla fröken som snart blir fyra år!!! Ville ha en bild på barnen, saknar dem sååååå, skall se om jag hittar någon bra bild där vår snart sjuåriga kille är med, älsklingarna mina!
 
På söndag har vi bestämt oss för att gå till "The Unity Church", som har påskmässa, kände att jag ville gå till kyrkan, eftersom jag i år inte får fira påsk med min familj och mina barn, inte gömma mina barns godispåskägg på kvällen när de gått och lagt sig, och stöka till på bordet där vi lagt fram något för påskharen att äta när han/hon kommer under natten. Men det får snälla moster Susanne och mormor Mona göra i år, så det är bra det också. Ringde igår och gav instruktioner till min älskade mamma, men de får göra det på sitt sätt.  Susanne har ju sina traditioner, och min lilltjej ska sova över där och ha det mysigt med hennes yngsta tjej. De har varit på skansen idag och träffat min kusin med hennes yngsta tjej som är lika gammal som min lilla tjej. Så det har varit en riktig tjejträff. Och killarna har hängt med morfar och morbror och kusinen, och även träffat min kusins killar som är lika gamla som mina pojkar, (vi har fött barn samma år hon och jag, och samma kön och allt, två pojkar och en tjej, båda tjejerna lika viljestarka :-)) de har spelat fotboll tror jag.
 
Killarna spelar fotboll på strandpromenaden i Antibes
 
I morgon så skall alla åka till min fina bror och hans familj med tre barn, så det är kanske där alla kusinerna får leta påskägg, där brukar det alltid var god mat och det blir säkert påskägg och annat kul. Min fina svägerska är så påhittig med barn, även min syster.  Är så glad att alla kusinerna får träffas. Mina föräldrar har alltid fullt upp när de är i Stockholm eftersom de har tio barnbarn. Nu är de speciellt mycket hos oss, med våra barn vilket jag är så tacksam för. Tack älskade mamma och pappa och hela underbara familj!
 
Havet i Antibes... ps, har inte hunnit ta så många nya bilder här, därav lite Antibesbilder... men havet är aldrig fel
 
Det jag ville berätta om angående "The Unity Church" , som vi besökte en gång i New York med Sasha, när jag och vår äldsta son besökte NY förra året i maj, är att det kändes som att vara i en vanlig kyrka, den enda skillnaden var att prästen talade om både Jesus, och Konfucius, Pythagoras (som var en otrolig människa, andlig om någon), och Buddha. För mig var det en Wow, upplevelse, att komma in i något som kändes som en vanlig kyrka och höra prästen tala om Buddha och Konfucius... som stora andliga lärare, och citera dem. It is truly my cup of Tea! För jag tror liksom dem att Buddha, Krishna, Jesus, Muhammed och även andra, var stora andliga lärare. De har givit något till eftervärlden. Det viktiga är väl att inte slåss om dem, men förstår att för de flesta av er är det här en självklarhet. Som religionsvetare så besöker jag, och har gjort under åren, alla möjliga ställen, så det är inget konstigt för mig. Men jag besöker dem inte endast för att jag är religionsvetare, utan för att jag tror på en Högre Makt, och en inre gudomlig kraft hos alla människor. Vi härstammar alla från det gudomliga. Är man kvantfysiker kanske man använder andra ord...(hej Dennis, kära bror, du som är kvantfysiker i hjärtat, eller hur ;) ...)
 
Här en vacker bild från flygresan mellan Nice och Paris... får bli lite nya bilder senare..
 
I framtiden kommer religion och vetenskap att förenas tror jag, men allt kommer att vara på ett högre plan då, inte på den nivån där det viktigaste är vad du har på dig i kyrkan, eller att vara bokstavstroende, osv, vetenskapen får allt höja sin nivå också... vet ej när det, religion och vetenskap, liksom filosofi, kommer att förenas, men det är min sanna övertygelse att det blir så i framtiden.
 
När vi var i Tibet i somras jag, och min Gena och vår äldsta son, så besökte vi flera tibbetanska kloster. Det som kändes så skönt där var att vi upplevde det som mycket enklare, inte så strikta regler, med klädsel, böja sig si eller så. Det finns regler såklart, men vi fick bara känslan av att där är det som det är, mobilen kan ringa mitt i mötet med den andliga ledaren Jachi Lama och det är ingen "big deal", och det hänger Disney gardiner i munkens rum, ja, det var bara känslan av ett accepterande av att det är som det är, och så går vi vidare. Kände att det fanns mycket mer skratt hos många av dem vi träffade. Flera av dem sa till mig att det viktigaste för mig var att skratta mer i livet och att inte oroa mig så mycket, det var min viktigaste medicin. De sa annat till mig också, medicinska saker, men det här återkom hos alla av de tibbetanska läkarna, som även var munkar. Det jag upplevde starkt under mötena på de olika klostrena var att det inte fanns lika mycket dömande, som jag upplevt i kristendomen under min uppväxt, och även det jag ser i både katolicismen och i den ortodoxa kyrkan. Undantag finns såklart på båda håll.
 
Himlen igår här i Houston
 
Det har blivit en annan dag och redan kväll... Fick inte iväg det här igår, somnade för tidigt. Och här är det redan kväll. Vi har varit hemma idag. Båda är vi förkylda. Jag känner mig bättre, men Sasha hostar och låter allmänt "snubig". Så vi har båda suttit med handukar över huvudena lutade över hett vatten, i vattnet har vi hällt några droppar vardera av eucalyptus, lavender och tea tree, (essential oils). Det hjälper faktiskt. Tips om ni är förkylda. Det går också att gurgla, men då såklart i kallt/ljummet vatten, man häller två droppar vardera av dessa oljor och det skall absolut inte sväljas.
 
Fick ett sms av min kära svägerska idag, min brors fru. Hon berättade att alla kusinerna varit där, och att det hade varit bastubad (de har en utebastu), vattenspistoler, och påskägg, och solsken..., så det låter som om alla barnen har haft roligt, och vuxna säkert också. Det gör mig så glad att höra! Men samtidigt vill jag ju såklart vara där! Men det får bli nästa år. Viktigt att alla hade roligt! :-) Älskade alla mina!
 
Tog en liten till paus med Sasha, vi såg på Brothers & Sisters, och lite Modern Family, speciellt den sistnämnda serien fick mig/oss att skratta mycket och högt! Jag behöver skratta mycket känner jag nu, så det kändes skönt och befriande. Det har varit en ganska tuff dag idag, men jag skall bespara er från detaljer. Men en kamp mellan två olika krafter inom mig. Rädslan är den ena, och att överlämna mig till det Högre är det andra, och att välja att vara Stark! Starkare än rädslan. Så jobb jobb jobb, och gråt gråt gråt ofta i förtvivlan idag... så skönt att få skratta nu ikväll. Men jag bestämmer mig för att säga liksom Winston Chruchill: Never Never Give Up!
 
 
Tack Tack Tack alla kära ni för att ni finns där ute!
Kärlek i massor!
Jessika
 
 
- If You Only Say One Prayer - Say Thank You -